Rodzice osób transpłciowych rozpoczynają kampanię społeczną, w której chcą opowiedzieć o sobie i swoich dzieciach, przeciwstawiając się transfobii w przestrzeni publicznej. 31 marca 2023 roku, w Międzynarodowy Dzień Widoczności Osób Transpłciowych, ruszy akcja „My, Rodzice dzieci trans”, zainicjowana przez stowarzyszenie My, Rodzice i fundację Równik Praw.
„Ktoś, kto ROZUMIE, zwykle nie hejtuje. Prawdziwe zrozumienie pozwala na EMPATIĘ. Ale żeby zrozumieć, trzeba najpierw POZNAĆ” – przekazują organizatorzy kampanii, którzy chcą zachęcić Polki i Polaków do rozmowy o osobach transpłciowych. Jak wyjaśniają, transpłciowość to „brak zgodności między płcią przypisaną przy urodzeniu a tożsamością danej osoby”, „naturalna różnorodność występująca wśród ludzi”. „Społeczeństwo składa się z osób cispłciowych oraz transpłciowych, a niebinarność jest częścią tej różnorodności” – czytamy w komunikacie. Choć definicja wydaje się jasna, poznanie doświadczeń rodzin mających do czynienia z tym zagadnieniem, może pozwolić lepiej zrozumieć sytuację osób transpłciowych.
Kampania społeczna ma więc na celu szeroką edukację polskiego społeczeństwa na temat trans płciowości, a także pokazanie, że „przyzwolenie na nienawistne wypowiedzi polityków i innych osób publicznych odbiera godność osobom transpłciowym i bezpośrednio zagraża ich życiu, dotykając też całe ich rodziny”.
Jak podają twórcy akcji, z ostatnich szacunków wynika, że w Polsce jest ok. 5 proc. osób LGBTQ+ w Polsce, nie ma z kolei wiarygodnych badań na temat liczebności osób transpłciowych, jednak próby oszacowania mówią o ok. 1,5 proc. społeczeństwa.
Organizatorzy zwracają uwagę na przykładowe problemy, z jakimi mierzą się na co dzień osoby trans – są to: brak akceptacji w najbliższym otoczeniu, niechęć nauczycieli dotycząca używania wobec osób transpłciowych preferowanych imion i zaimków zgodnych z płcią odczuwaną, dyskryminacja w obszarze opieki zdrowotnej czy określanie transpłciowości w dyskursie publicznym „modą” lub „fanaberią”, a także „żmudny, kosztowny i wciąż od lat nieuregulowany w Polsce proces tranzycji prawnej, który wymusza konieczność sądowego pozwania rodziców w celu wprowadzenia zmian w dokumentach”. Dla osób niebinarnych z kolei ta droga też nie jest dostępna w Polsce – czytamy dalej.
Twórcy kampanii odpowiadają także na wzrost negatywnych wypowiedzi części polityków i osób publicznych, które w ostatnich latach mówiły m.in. o „tęczowej zarazie”.
W ramach kampanii stworzono spoty, w których matki i ojcowie osób transpłciowych pokazują swoją perspektywę na życie z tematem transpłciowości w rodzinie, opisują realia codzienności, z którą mają do czynienia, oraz problemy, które dotykają ich rodziny. „Mają te same troski i marzenia jak wszyscy inni rodzice: aby ich dzieci były zdrowe, bezpieczne, miały przyjaciół, mogły kochać, rozwijać swoje pasje. Chcą uchronić je przed hejtem i agresją, przemocą słowną i fizyczną. Domagają się dla swoich dzieci równych praw” – czytamy.
Twórcy akcji chcą , by przybliżenie społeczeństwu relacji bohaterów kampanii z ich dziećmi pomoże światu zrozumieć transpłciowość i pokazać, że „nie idzie za nią zagrożenie dla społeczeństwa”, a wręcz przeciwnie – „to właśnie osoby transpłciowe, atakowane i dehumanizowane, są grupą najbardziej narażoną na podejmowanie prób samobójczych”.
Elementem kampanii będą także materiały wideo z rozmów z rodzicami zrealizowane przez reżysera Wojtka Smarzowskiego. Kampania zakłada także publikacje w mediach, w tym współpracę z portalem NaTemat.pl, który został partnerem akcji. W ramach projektu odbędzie się również publikacja książki „My, trans” dziennikarza Piotra Jaconia w formie audiobooka, który powstał we współpracy ze Storytelem, drugim partnerem kampanii. Audiobook zostanie wydany przez wydawnictwo RM, a książka jest zapisem rozmów z rodzicami oraz dziećmi trans, poszerzoną o rozmowy z prawniczką, psychoterapeutką oraz duchownym, a także z aktywistkami i osobami mieszkającymi za granicą.
Na potrzeby inicjatywy powstała też strona internetowa zrozumiectransplciowosc.pl. Między innymi tam publikowane będą materiały wideo. Reżyserem krótkich form dokumentalnych prezentowanych na stronie jest dokumentalista Marek Kozakiewicz.
Partnerami akcji są również Fundacja Trans-Fuzja, agencja MOLECULAR WORLDWIDE, odpowiedzialna za koncepcję i realizację całej akcji, a także agencja 24/7Communication, która zajęła się działaniami PR.
„Różnorodność jest częścią normy, a inni rodzice, którzy mierzą lub będą mierzyć się z zagadnieniem transpłciowości, nie są sami i powinni o tym wiedzieć” – podsumowuje Kinga Tarkiewicz ze stowarzyszenia My, Rodzice.
Kampania została zaplanowana do końca kwietnia 2023 roku. (mb)