Co drugi polski konsument wybiera zrównoważoną modę – wynika z badania Brand Purpose Rynek Mody 2023 przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte we wrześniu 2023 roku. Średnio niemal 3 na 5 kupujących stara się wybierać marki zaangażowane i odpowiedzialne społecznie oraz dbające o środowisko. 37 proc. badanych wskazuje natomiast, że na ich wybory zakupowe ma wpływ filozofia wartości danej firmy.
Raport Deloitte miał na celu przeanalizować postawy i zachowania zakupowe oraz stosunek konsumentów do poszczególnych marek. Badania firmy doradczej potwierdzają, że firmy, które kierują się nie tylko zyskiem, osiągają lepsze wyniki niż ich konkurenci.
Pomocą w budowaniu wiarygodnego wizerunku i atrakcyjności marki ma być strategia Brand Purpose, a kluczową rolę w jej budowaniu odgrywają podzielone na trzy segmenty trendy kulturowe: działania ukierunkowane na ludzi, innowacje technologiczne w modzie oraz działania wspierające środowisko naturalne.
Do aspektów ekologicznych, na które firmy powinny zwrócić uwagę, należą cyrkularność produktów i bioróżnorodność. Kolejną ważną kwestią są eko technologie mające pomóc w tworzeniu przyjaznych środowisku rozwiązań dla przemysłu tekstylnego. Trendem, który ma angażować klientów przez dostarczanie doświadczeń na styku świata realnego i cyfrowego, jest hiperrzeczywistość. W ramach ukierunkowanego na ludzi segmentu istotna jest natomiast transparentność. Trendem zaliczającym się do tej kategorii jest także zrównoważony styl życia i odpowiedzialna konsumpcja mające na celu minimalizowanie szkodliwego wpływu na środowisko. 27 proc. badanych deklaruje, że przegląda platformy z ubraniami „z drugiej ręki”.
Jako początek dużej przemiany w branży odzieżowej twórcy badania wskazują katastrofę w stolicy Bangladeszu w 2013 roku, kiedy doszło do zawalenia się ośmiokondygnacyjnej fabryki dostarczającej ubrania do międzynarodowych firm. Wzrost świadomości społecznej i zainteresowania zrównoważonym rozwojem powoduje, że oczekiwania konsumentów ulegają zmianom. Zaczynają oni wymagać większego i proaktywnego zaangażowania w rozwiązywanie społecznych i środowiskowych problemów.
„Dla konsumentów ważnym jest, aby marka była łatwo dostępna i warta swojej ceny. Nasze badanie wykazało jednak, że również inne kwestie zyskują na znaczeniu. Wśród nich znalazła się odpowiedzialność społeczna, przyjazność środowisku, uczciwość i postępowanie etyczne. Jak się okazuje, średnio co czwarty polski konsument wskazuje, że istotnym aspektem kupowania ubrań jest troska o środowisko i własne zdrowie. Z naszej analizy wynika, że zarówno polscy, jak i zagraniczni konsumenci są skłonni do podejmowania działań, by kupić coś bliższego tym wartościom. Aż 50 proc. Polaków jest skłonnych do wyrzeczeń, aby zainwestować w bardziej odpowiedzialną modę” – mówi Bartosz Bobczyński, partner, lider Marketing and Commerce w Deloitte Digital. (ao)
O badaniu: Ogólnopolskie badanie konsumentów przedstawiające ich postawy i zachowania zakupowe oraz stosunek do poszczególnych marek. Zostało przeprowadzone w kwietniu 2023 r. w formie wywiadów internetowych CAWI na reprezentatywnej grupie 800 konsumentów.