niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaFelietonyCo statystyczny Kowalski wie o polskim rynku mody?

Co statystyczny Kowalski wie o polskim rynku mody?

Ten artykuł powinna otwierać ironiczna konstatacja, że żyjemy w kraju, w którym marka Wittchen postrzegana jest za luksusową. Dla przypomnienia – Wittchen to galanteria skórzana, sprzedawana między śledziem a psimi chrupkami w Lidlu.

Drugi akapit niech zacznie się nazwiskiem Macieja Zienia, najbardziej rozpoznawalnego (tuż obok Ewy Minge) projektanta w Polsce po 1989 roku. Dla przypomnienia – Maciej Zień to ten, który z hukiem zamknął butik na Mokotowskiej i wyjechał do słonecznej Brazylii.

Trzecia zwrotka pieśni o wizerunku polskiej mody to raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Polskie marki premium i luksusowe” z 2015 roku i postrzeganie polskiej mody przez zamożnych ludzi. Ci rozpoznają Vistulę i Próchnika, La Manię i Patrizię Aryton, Paprockiego&Brzozowskiego i Gosię Baczyńską, czyli już trochę bardziej ambitnie, ale wciąż przez pryzmat wiadomości na Pudelku i DDTVN, gdzie gwiazdy pokazują swoje mieszkania, partnerów, czworonogi, a nawet ostatnio bazarki, na których kupują kiszone ogórki.

W Polsce o polskiej modzie mówi się dużo i bez zastanowienia. I to najczęściej o rynku marek autorskich, choć prawdziwy biznes dzieje się poza windą Wolińskiego i 115-metrową kawalerką Łukasza Jemioła. Owszem, rynek mody autorskiej jest najbardziej medialny, a niezależni projektanci najchętniej odwiedzani przez telewizyjne kamery, ale namacalny pieniądz leży u stóp komercyjnych podmiotów, osiągających sukces dzięki dopracowanemu produktowi, rozbudowanej sieci sprzedaży, działom handlowym i menedżerom biznesowym, a nie zdjęciom na czerwonym dywanie.

Swoje do postrzegania świata mody przez zwykłego zjadacza chleba dołożyły też popularne rozrywkowe programy telewizyjne, takie jak „Top Model” czy „Project Runway”. Joanna Przetakiewicz i „skromny krawiec” Tomasz Ossoliński na potrzeby szklanego ekranu spłaszczają zjawisko mody do kilku szmatek, choć z genialnego raportu BNP Paribas „Nieznane oblicze – przełamywanie stereotypów o rynku modowym w Polsce” wynika, że mamy do czynienia z 8. co do wielkości rynkiem w Europie.

„W Polsce ludzi chlasta się modą po twarzy” – mówi mi w jednej z rozmów Tobiasz Kujawa. Zgadzam się. Gdyby zatrzymać się na wizerunku polskiej mody kreowanym w popularnych mediach, okazałoby się, że nasz kraj to Eldorado pełne kolorowych papug – ekscentrycznych projektantów, blogerów, lokalnych dziwaków. Aby wyjść w Polsce poza wizerunek mody, jako czegoś zbędnego i głupiego, trzeba się mocno napracować.

Olka Kaźmierczak, założycielka kolektywu POP UP GRUPA i bloga Fashion PR Girl

7 i 8 maja na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się Fashion Talks x HUSH Warsaw – forum specjalistów branży mody. To pierwsza edycja wydarzenia, a jej tematem jest „Hello Spring”, czyli metaforyczna wiosna – nowy rozdział w życiu polskich marek mody.

Wystąpienia uznanych praktyków z branży oraz panele dyskusyjne podejmą m.in. tematy finansowania biznesu mody w Polsce, PR-u i marketingu czy wykorzystania trendów w budowaniu wizerunku marki. Gośćmi wydarzenia będą m.in. projektantka mody Ania Kuczyńska, ilustratorka Olka Osadzińska, Ania Kruk – główna projektantka oraz dyrektor kreatywna marki Ania Kruk, Monika Kapłan – specjalistka ds. marketingu mody, wykładowczyni w VIA MODA Industrial, Tobiasz Kujawa – bloger, twórca Freestyle Voguing, Magda Korcz i Anna Pięta – organizatorki targów HUSH Warsaw, Justyna Duszyńska – współzałożycielka serwisu Fashion Post, Karolina Sulej – dziennikarka autorka książki o polskiej modzie po 90 roku: „Modni. Od Arkadiusa do Zienia.“, Paula Pul i Michał Kulka – właściciele grupy firm kompleksowo obsługujących startupy, fundusze inwestycyjne i podmioty z sektora kreatywnego, Agnieszka Polkowska – trendwatcherka, autorka bloga TRENDSPOT czy Gosia Boy – redaktor mody, autorka bloga gosiaboy.com oraz wideobloga Small Talk.

Pełną listę gości oraz więcej informacji na ich temat można znaleźć na stronie wydarzenia.

Wstęp na forum jest bezpłatny. Wystarczy zarejestrować się poprzez stronę i odebrać bilet na targi oraz forum (darmowy bilet wstępu będzie czekać w kasie targów). Rejestracja trwa do 5 maja.

Szczegółowy program wydarzenia dostępny jest tutaj.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj