Polska Fundacja Narodowa opublikowała w ostatni dzień 2019 roku sprawozdanie z działalności w roku obrotowym 2018. Wynika z niego, że organizacja przeznaczyła ponad 104 mln zł na cele statutowe, jakimi są m.in. upowszechnianie w kraju i za granicą wiedzy o historii Polski, kształtowanie i promowanie postaw patriotycznych, promowanie Rzeczpospolitej w innych krajach – w tym chronienie jej wizerunku – oraz wspieranie działalności z dziedziny kultury, edukacji, szkolnictwa, sportu, nauki czy techniki i ochrony środowiska. Na cele administracyjne PFN wydała natomiast ponad 6 mln zł, z czego 2,7 mln to usługi obce, a 2 mln to wynagrodzenia dla 36 pracowników.
Fundacja w sprawozdaniu podaje spis projektów, które realizowała w 2018 roku. Najwięcej pieniędzy, 33,4 mln zł, pochłonęła „promocja Rzeczpospolitej Polskiej za granicą w tym ochrona jej wizerunku*”, a także przeciwdziałanie rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji, które krzywdziłyby lub zniesławiałyby Polskę i Polaków. Ponad 23 mln zł kosztował PFN projekt „Polska w Ameryce”, 12,1 mln zł – program „100×100”, stworzony z okazji 100-lecia odzyskania przez kraj niepodległości. 9,1 mln to koszt funduszu wspierającego młodych sportowców „team100”, a 5,5 mln – rejsu jachtu „I love Poland”. PFN nie podaje szczegółowych opisów realizowanych projektów.
Ze spisu wynika, że Fundacja zajmowała się też m.in. prowadzeniem kampanii informacyjnej dot. zmian nazw ulic po dekomunizacji (dwa projekty: pierwszy na ponad 462 tys. zł, drugi na 1,4 mln zł), budowaniem pozytywnej świadomości o Polsce wśród stacjonujących w Polsce żołnierzy NATO (450 tys. zł) czy organizowaniem kampanii społecznej w kraju i za granicą (1,4 mln zł).
Organizacja finansowała ponadto produkcję filmów i spotów. Serwis natemat.pl zwraca uwagę, że materiał z aktorem Melem Gibsonem, który stworzono z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, pochłonął 2,5 mln zł. W spisie znalazły się jednak też informacje o produkcjach za kilka czy kilkanaście tysięcy złotych.
Według sprawozdania PFN organizowała też m.in. konferencje naukowe i konkursy, wspierała projekt tłumaczenia haseł na Wikipedii, wydawała suplementy do prasy, albumy fotograficzne, a także finansowała „Polską noc w NBA”.
W roku obrotowym 2018 PFN wydała na cele statutowe o ponad 87 mln zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej – wynika z danych organizacji. Zwiększyła też zatrudnienie o 19 osób.
Fundacja jest ciałem finansowanym przez spółki skarbu państwa. W 2018 roku otrzymała od nich 48,7 mln zł, rok wcześniej – 97,5 mln zł. Istnieje od 2016 roku. Prezesem zarządu jest obecnie Marcin Zarzecki. (mp)
* pisownia oryginalna