Social media odgrywają coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji finansowych. 14 proc. respondentów z Polski przy podejmowaniu decyzji o założeniu konta bankowego najbardziej ufa Facebookowi i Twitterowi – wynika z międzynarodowego badania ING.
Polscy respondenci wyróżniają się stosunkowo wysokim zaufaniem do mediów społecznościowych. Dla porównania, w Niemczech zaufanie do społecznościówek wynosi w tym wypadku 7 proc., w Wielkiej Brytanii 6proc., a we Francji 4 proc.. Social media są najbardziej pomocne w przypadku przekonania do zakupu artykułów AGD (74 proc.), wyboru restauracji (71 proc.) i miejsca na wakacje (68 proc.). Informacje z mediów społecznościowych są wykorzystywane stosunkowo rzadziej w przypadku produktów bankowych – do podjęcia decyzji przekonały 59 proc. konsumentów planujących otworzyć konto bankowe i 48 proc. zamierzających wziąć kredyt hipoteczny. Ponadto większość polskich respondentów oczekuje, że banki będą oferowały w mediach społecznościowych produkty i usługi (60 proc.) oraz będą wchodziły w interakcje z osobami komentującymi ich działalność (57 proc.). 42 proc. ma nadzieję, że banki umożliwią dokonywanie płatności przez media społecznościowe.
„Z badania »Finansowy Barometr ING« wynika, że w Polsce, a także w Rumunii i Turcji, media społecznościowe cieszą się względnie wysokim wskaźnikiem zaufania w porównaniu z Europą Zachodnią. Według nas, może to wynikać ze stosunkowo niskiego w tych krajach poziomu kapitału społecznego, czy też zaufania w ogóle. Media społecznościowe stają się także coraz bardziej znaczącym narzędziem dyscyplinującym producentów i usługodawców. Wyniki naszego badania pokazują, że za sprawą informacji z serwisów takich jak Facebook, część konsumentów rezygnuje z zakupu produktu lub usługi. Widoczna jest też skłonność do zgłaszania reklamacji tym kanałem. W rezultacie media społecznościowe mogą przyczynić się do konwergencji poziomu usług względem Europy Zachodniej” – powiedział Grzegorz Ogonek, ekonomista ING Banku Śląskiego.
Badanie „Finansowy Barometr ING” zostało zrealizowane w kwietniu i maju 2013 r. na grupie 11,724 respondentów w 12 krajach (Polska, Austria, Francja, Włochy, Belgia, Wielka Brytania, Luksemburg, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Turcja, Rumunia). Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Grupy ING przez IPSOS. (kg)