Konflikt blogerek Olgi Smile i Mamy Lekarz, dni z życia Doroty Haller z Huawei, Emilii Poszwy z Platinium Cast i Wojciecha Adrusiewicza z ZUS-u oraz wizerunkowy kontekst „Patointeligencji” – te informacje z kategorii Wiadomości na PRoto.pl były w 2019 roku czytane najchętniej.
1. Blogerka Mama Lekarz przeprasza za wykorzystanie przepisu Olgi Smile
Olga Smile, autorka kulinarnego bloga, który prowadzi pod swoim nazwiskiem, a także książek kulinarnych, oskarżyła inną blogerkę – Mamę Lekarz – o wykorzystanie w e-booku jej przepisów. Sprawę opisała na Facebooku.
Początkowo komentarze dotyczące sprawy zamieszczane na stronie Mama Lekarz Rodzinny na Facebooku były usuwane – pisali internauci. Później Dominika Wojsz zawiesiła swój facebookowy profil i wyłączyła możliwość dodawania komentarzy na Instagramie.
Po kilku godzinach strona facebookowa Mamy Lekarz została przywrócona, a Dominika Wojsz zamieściła krótkie wideo z przeprosinami. Poinformowała także, że wycofała się z konkursu Gala Twórców (organizowanego przez Influencer Live Poznań i Onet.pl). (mb)
2. Liczba użytkowników Facebooka zwiększa się mimo skandali
Facebook opublikował wyniki finansowe za IV kwartał 2018 roku. Jak wynika z danych, portal odnotował m.in. wzrosty liczby użytkowników i przełamał spowolnienia, które odnotowywał w poprzednich okresach raportowania. „Wyniki świadczą o wolniejszym niż wcześniej wzroście spółki, ale wskazują też, że skandale związane z przetwarzaniem danych i zapisami o prywatności nie odbiły się negatywnie na zaangażowaniu użytkowników” – czytamy w komentarzu na cnbc.com. (mp)
Blogerka Mama Lekarz zawiesiła konto na Facebooku po oskarżeniach, że skopiowała przepisy kulinarne Olgi Smile do swojego e-booka.
Olga Smile, autorka kulinarnego bloga, który prowadzi pod swoim nazwiskiem, a także książek kulinarnych, opisała tę sprawę na swojej stronie na Facebooku. Wskazała, że w e-booku sprzedawanym przez Dominikę Wojsz, lekarkę prowadzącą blog mamalekarz.pl, znalazły się jej przepisy. (mb)
4. „Patointeligencja” może być dla „Batorego” problemem wizerunkowym, ale też szansą
Utwór „Patointeligencja” od 13 grudnia 2019 roku został obejrzany kilka milionów razy i stał się przedmiotem artykułów na temat stanu polskiej młodzieży w mediach i sieciach społecznościowych. „Patointeligencja” ma przedstawiać życie części warszawskich licealistów. „My to patointeligencja, katolickie przedszkola, strzeżone osiedla, kurator angielski i gegra, kurator, dilerka dla sportu, nie po to, by przetrwać” – rapuje Mata. Przez część teledysku ma na sobie sweter z logo stołecznego Liceum im. Stefana Batorego – znajdującego się, według rankingu „Perspektyw”, w pierwszej dziesiątce liceów w Polsce – a na jednym z ujęć stoi przed budynkiem placówki.
Teledysk może okazać się problemem dla stołecznej szkoły, ponieważ zostało ono tłem dla opisu rzeczywistości części młodych ludzi, którą wielu woli wypierać ze świadomości – zauważa dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska, wykładowczyni na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego.
„»Patointeligencja« to idealny pretekst (i narzędzie) do realizacji kampanii społecznych związanych z problemami polskiej młodzieży, nie tylko w kontekście edukacji, kierowanych właśnie do tej grupy oraz ich rodziców. Mata w swoim utworze mógł pozwolić sobie na bardzo subiektywny przekaz, na który nie mogłaby się zdecydować żadna organizacja lub instytucja chcąca mówić o problemach dzisiejszej młodzieży” – komentuje dla PRoto.pl Michał Sobiło z Icon Strategies. (mp)
5. Dzień z życia: Dorota Haller, dyrektorka ds. marketingu, komunikacji i digitalu Huawei w Polsce
Niemal codziennie mam spotkania cykliczne, przydatne w porządkowaniu firmowej rzeczywistości. Co do zasady, nie umawiam się na spotkania przed 10:00, wyjątkiem są spotkania z mediami, które często mają postać śniadania prasowego przechodzącego we wczesne popołudnie. Bardzo lubię taką formę kontaktu z dziennikarzami. Jestem przekonana, że osobiste relacje i prawda w marketingu zawsze się obronią.
Lubię być w kontakcie ze światem. Moje ulubione narzędzie to Instagram, gdzie wrzucam zdjęcia dokumentujące zarówno moje życie zawodowe, jak i prywatne.
Mój ulubiony obszar działania to strategia i kreacja. Wymyślanie nowych kierunków, w których moglibyśmy rozwijać biznes i w których marketing ma strategiczne znaczenie. Marketing musi przekładać się na wzrost biznesu, nie jest sztuką dla sztuki.
Zebrała Małgorzata Baran
6. „Podkarpackie. Pełne zachwytów”. Region promuje się wśród fotografów i rodzin
Na przełomie kwietnia i maja 2019 roku ruszyła kampania online „Podkarpackie. Pełne zachwytów” realizowana przez Podkarpacką Regionalną Organizację Turystyczną (PROT). Celem akcji jest promocja podkarpackiej turystyki, ukazanie województwa jako „idealnego i niestandardowego” miejsca do wypoczynku z rodziną oraz prezentacja jego natury, krajobrazów i atrakcji. Głównym komunikatem kampanii jest przedstawienie Podkarpackiego jako „najbardziej fotogenicznego regionu w Polsce oraz miejsca pełnego niesztampowych lokalizacji bliskich natury i tradycji”, których poszukiwanie jest aktualnie modne wśród turystów. (ak)
7. Dzień z życia: Emilia Poszwa, właścicielka Platinium Cast
Jak każda zapracowana kobieta, robię kilka rzeczy na raz – porannym czynnościom zawsze towarzyszy kanał informacyjny w telewizji, przy porannej kawie przeglądam social media, wystarczy mi kilka minut, żeby być na bieżąco i jakieś trzy kwadranse, żeby od wstania z łóżka wyjść z domu do pracy, dotrzeć do agencji jako pierwsza, żeby móc zrobić sobie kawę bez kolejki i na przykład poplotkować z moją klientką, choć dzisiaj mogę mówić nawet przyjaciółką, żebyśmy obydwie mogły naładować baterie przed czekającym nas dniem.
Pracę z zespołem zaczynam o 9:00 – statusem z pierwszym z teamów – urodowym. Omawiamy bieżące sprawy, planujemy dzień, przerzucamy się pomysłami. Potem statusy z kolejnymi zespołami. Na pierwszy ogień status z Headami poszczególnych zespołów (Fashion i Beauty) i ustalenie grafiku działań na najbliższy tydzień.
Kolejne spotkanie z szefową działu digital. Wiemy, że jest to jeden z najważniejszych kierunków działań komunikacyjnych, stąd też jest to jeden z największych działów agencji. Obecnie prowadzimy ponad 40 profili marek (zarówno Instagram, jak i Facebook), a w naszej bazie znajduje się ponad 400 influencerów. Zatem jest co sprawdzać, ustalać i wyznaczać „next steps”.
Zebrała Małgorzata Baran
7 stycznia 2019 roku jeden z użytkowników Wykopu posługujący się nickiem Valhalli rozpoczął w serwisie dyskusję na temat restauracji PIU zlokalizowanej w Bielanach Wrocławskich. Odpowiedzi właściciela restauracji porównał do komunikacji Willi Karpatii. W rozmowie z PRoto.pl Marek Szczerba, właściciel restauracji PIU, odpowiedział, że „jego chamstwo jest reakcją na chamstwo innych”. Udzielił obszernego komentarza, w którym przedstawia swoje spojrzenie na całą sprawę. (pp)
9. Dzień z życia: Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Swój dzień pracy zaczynam w okolicach godziny 6.30, podczas śniadania, które jem wspólnie ze starszą córką. Z telefonem komórkowym w jednym ręku i kanapką w drugiej, przeglądam dość skrótowo poranną prasę na portalu z przeglądem mediów. Weryfikuję, co się może dziś wydarzyć w związku z konkretnymi publikacjami. Daję przy okazji znać koleżance z biura prasowego, o czym przede wszystkim powinien dziś przeczytać zarząd Zakładu w porannej prasówce. Jeszcze szybki rzut oka na służbową pocztę w telefonie, czy czasami nie ma już z samego rana pilnych maili.
Gdzieś około godziny 9.00 odbieram pierwsze telefony od dziennikarzy. Te poranne to najczęściej krótki rekonesans znajomej prasy na zasadzie „co słychać?” i czy dałoby się wyjąć z naszego systemu jakieś ciekawe statystyki. Jeszcze tylko poranna wizyta u szefowej, czyli prezes ZUS, z krótkim przekazem, co mamy na tapecie, czy są pilne sprawy i czy planujemy aktywności medialne. Jeżeli nie ma pilnych spraw i nie dzieje się nic nad wyraz istotnego w przestrzeni medialnej, ale i przestrzeni ubezpieczeń społecznych, poranna wizyta u szefowej nie jest pozycją „must be”. Są jednak dni, gdy swoją osobą muszę zająć szefowej kilka pozycji w kalendarzu, choćby po 2-3 minuty.
Zebrała Małgorzata Baran
10. KROSS zakończył współpracę z kolarzem po jego kontrowersyjnym poście w mediach społecznościowych
26 stycznia 2019 roku marka KROSS wydała oświadczenie, w którym poinformowała o zakończeniu współpracy z kolarzem znanym w social mediach jako MajkCycling. Powodem podjęcia tej decyzji był wpis opublikowany przez mężczyznę w mediach społecznościowych. Zasugerował w nim, że to kobiety zazwyczaj szukają wymówek, by nie trenować, a na jeden z komentarzy pod postem odpowiedział »słaba płeć =słaby charakter ??«”*. (pp)