Zagraniczne media opisujące prostesty w Polsce po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, parodia świątecznej reklamy Apartu i przywrócenie ankiet do Messengera – między innymi te wiadomości cieszyły się największym zainteresowaniem w 2020 roku na PRoto.pl.
1. Zagraniczne media relacjonują protesty w Polsce i komentują orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego
Trybunał Konstytucyjny orzekł w czwartek 22 października 2020 roku, że przepis zezwalający na dopuszczalność aborcji w przypadku dużego prawdopodobieństwa ciężkiego i nieodwracalnego upośledzenia płodu albo nieuleczalnej choroby zagrażającej jego życiu jest niezgodny z konstytucją. Oznacza to, że w Polsce większość legalnych zabiegów aborcji zostanie zakazana – z danych Ministerstwa Zdrowia wynika bowiem, że w 2019 roku w kraju wykonano 1110 legalnych zabiegów przerwania ciąży, z czego 1074 przeprowadzono właśnie ze względu na nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę płodu.
Decyzja Trybunału Konstytucyjnego spotkała się z dużym oburzeniem i sprzeciwem, masowo wyrażanym m.in. w internecie. Kobiety (i nie tylko) domagają się poszanowania ich praw i możliwości wyboru, wyrażają sprzeciw wobec rządów obecnej władzy.
Mimo trwającej pandemii ludzie tłumnie, wyszli też na ulice – zarówno dużych miast, jak i mniejszych miejscowości. Nie umknęło to uwadze zagranicznych mediów. (mb)
2. „Taka piękna i długa reklama Apartu”. Parodia spotu marki podbija internet
Tydzień temu Apart zaprezentował świąteczny spot z udziałem ambasadorek – Anny Lewandowskiej, Małgorzaty Sochy i Julii Wieniawy. Prawdziwą popularność reklamie przyniosła jednak parodia przygotowana przez Klub Komediowy – teatr piwniczny, a także pierwszy klub komediowy w Polsce, mieszczący się przy pl. Zbawiciela w Warszawie.
Jak mówi marka biżuterii, spot przedstawia spotkanie trzech przyjaciółek, a świąteczna kampania „to opowieść o potrzebie bycia ze sobą, wspomnieniach i powrotach do miejsc bliskich naszemu sercu”. Reżyserem i pomysłodawcą koncepcji produkcji był fotograf Marcin Tyszka. Sam również wystąpił w reklamie. Tłem muzycznym klipu jest utwór Zbigniewa Wodeckiego „Lubię wracać tam gdzie byłem”.
Spot Apartu jest długi, przepełniony luksusem i blichtrem, a także… pozbawiony historii. Bohaterki reklamy w świątecznej otoczce spędzają razem czas, ubierając choinkę, przeglądając zdjęcia, zmieniając kreacje i śmiejąc się do kamery… I w zasadzie nic poza tym nie dzieje się przez blisko cztery minuty. Choć komentarze pod filmem Apartu są w większości pozytywne, internauci w inych miejscach w sieci sugerowali m.in., że wideo jest oderwane od rzeczywistości, trwa bowiem pandemia i nie wiadomo, jak będą wyglądać święta; część z nich uznała, że kobiety przedstawiono w spocie jako infantylne. Niektórzy pisali też o usuwaniu przez markę nieprzychylnych opinii. (mb)
3. Ankiety wracają do Messengera
21 maja 2020 roku Facebook poinformował, że w Messengerze znów pojawi się możliwość tworzenia ankiet. Jak tłumaczy portal społecznościowy, opcja pomoże użytkownikom w koordynowaniu działań i dzieleniu się opiniami przez głosowanie w czatach grupowych – m.in. dzięki pominięciu potrzeby prowadzenia długich dyskusji.
Ankiety wracają do komunikatora z odświeżonym wyglądem – pojawią się nowe kolory i odmieniony przycisk do głosowania. Zmianą jest również pojawienie się opcji w wersji Messengera na przeglądarki internetowe. Funkcja jest też dostępna w aplikacji na urządzenia mobilne z systemami iOS i Android. (ak)
4. Facebook aktualizuje narzędzia do kontroli prywatności
Facebook wprowadza nowe ustawienia kontroli prywatności – podaje about.fb.com. Odświeżone narzędzie pomoże sprawdzić użytkownikom, w jaki sposób ich dane osobowe są lub mogą być wykorzystywane i wyświetlane przez serwis oraz co mogą zrobić, aby ograniczyć ujawnienie tych danych. Opcja zostaje wprowadzona, aby zwiększyć bezpieczeństwo kont i ułatwić zrozumienie tego, jak Facebook używa wprowadzanych do systemu informacji.
Jak czytamy, nowa kontrola prywatności została podzielona na odrębne sekcje: obserwowanie danych, bezpieczne logowanie, znajdowanie osób na portalu, a także połączone aplikacje. Każda z nich zawiera podgląd danych osobowych użytkowników, a także wskazówki, w jaki sposób można wzmocnić bezpieczeństwo swojego konta. (kd)
Kolejny raz widzimy, że kryzysy lubią wybuchać w weekendy. Od piątkowego popołudnia z lawiną krytyki mierzy się popularna blogerka Jessica Mercedes Kirschner, właścicielka marki odzieżowej Veclaim. Okazało się bowiem, że zapewnienia o całościowej produkcji ubrań w Polsce są nieprawdziwe.
W piątek 22 maja 2020 roku stylistka Karolina Domaradzka na swoim koncie na Instagramie pokazała wiadomość od jednej z obserwatorek: produkt Veclaim, który pod metką tej marki miał inną – z logo Fruit of the Loom, dostawcy tanich T-shirtów produkowanych w Maroko. (mb)
6. TVN przeprasza za materiał z „Dzień dobry TVN” i zwalnia reportera
28 stycznia 2020 roku w programie śniadaniowym „Dzień dobry TVN” poruszono temat „najprzystojniejszego mężczyzny świata 2019 roku”, którym w tym roku został koreański wokalista z zespołu BTS – Jeon Jungkook. Prowadzący – Anna Kalczyńska i Andrzej Sołtysik – skomentowali wyniki rankingu w osobliwy sposób.
Program z 28 stycznia wywołał oburzenie wśród internautów i fanów zespołu BTS. Hashtag #dziendobrytvisoverparty przez parę dni zajmował pierwsze miejsca w trendach na polskim Twitterze. Użytkownicy zarzucali prowadzącym oraz TVN-owi rasizm i ksenofobię. Następnego dnia o materiale zaczęły informować także zagraniczne media, takie jak portal o k-popie Koreaboo. (ak)
7. InPost usunął wpis, w którym przyjął „sasina” za walutę. Firma wyjaśnia decyzję
InPost opublikował w swoich mediach społecznościowych post, w którym za walutę przyjęto „sasina”. Wpis był odwołaniem do nieprzeprowadzonych wyborów korespondencyjnych, na które wicepremier Jacek Sasin wydał 70 mln zł. Post zniknął jednak z social mediów firmy kurierskiej.
„Z kodem lekkapaczka na SzybkieNadania.pl nadasz już od 9.00 zł, więc musielibyście nadać 7 007 007 takich paczek, żeby zapłacić tyle ile… Saaami wiecie co” – można było przeczytać w poście InPostu. Wpis został opatrzony zdjęciem z podpisem „SzybkieNadania.pl już od 0.0000001285714 sasina”. (ak)
8. LinkedIn wprowadza nową reakcję do okazywania wsparcia i funkcję pomagającą szukać pracy
LinkedIn poinformował o udostępnieniu nowych funkcji, dzięki którym łatwiej będzie szukać pracy i pomagać w tym zakresie innym. Serwis społecznościowy wprowadza także nową reakcję o nazwie „Support”.
Jak czytamy na blogu LinkedIna, dobrym pierwszym krokiem podczas poszukiwania nowej pracy jest poinformowanie o tym innych. Dzięki nowej funkcji „Open to Work” będzie można na profilu przekazać, że jest się otwartym na nowe wyzwania zawodowe. Włączenie opcji spowoduje także, że rekruterom łatwiej będzie wykryć osoby poszukujące pracy. (ak)
9. Dlaczego Partner of Promotion i Alert Media Communications odeszły z ZFPR-u
Niedawno Związek Firm Public Relations poinformował o dołączeniu do Związku organizacji nowej agencji. Przy okazji zauważyliśmy jednak, że lista firm członkowskich ZFPR skróciła się w ostatnim czasie: jeszcze w lutym 2019 roku liczyła 38 firm, obecnie skurczyła się do 32. Agencje nie chwalą się raczej decyzją o odejściu z organizacji i niechętnie rozmawiają na ten temat, a ZFPR nie udziela informacji o firmach rezygnujących z członkostwa. Udało nam się jednak ustalić, że w ostatnim czasie Związek opuściły Partner of Promotion i Alert Media Communications – wieloletni członkowie organizacji. Firmy zrezygnowały z członkostwa w ZFPR na początku maja 2020 roku.
Jak mówią PRoto.pl szefowie obu agencji, zdecydowali się na ten krok, bo nie są zwolennikami działań obecnych władz ZFPR, które ich zdaniem odeszły „od wielu wartości i społecznych funkcji”, dla których powstał Związek. Zarząd ZFPR twierdzi z kolei, że nie są mu znane powody dotyczące wartości, pisze natomiast, że agencje oczekiwały „specjalnego traktowania w zakresie obowiązków członkowskich”. (mb)
15 maja 2020 roku ruszyła nowa ogólnopolska kampania Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP), która zachęca podróżujących do pobytu w polskich hotelach, podkreślając ich odpowiednie przygotowanie do przyjęcia gości. Akcja prowadzona jest pod hasłem „Drodzy Goście, tęsknimy za Wami!”.
Jak tłumaczy IGHP, po przerwie wywołanej pandemią od 4 maja 2020 roku hotele w Polsce mogą znów przyjmować gości. Czytamy, że hotelarzom zależy na przekonaniu podróżujących, że dołożyli wszelkich starań, aby pobyt w obiektach był bezpieczny. Branża chce także zachęcić do rezerwacji pobytów w hotelach w Polsce. Nowa kampania informacyjna IGHP ma łączyć oba te cele. (ak)