Stowarzyszenie Tęcza przygotowało kampanię społeczną „25 i co dalej?”. Ma ona zwrócić uwagę na problemy dorosłych niepełnosprawnych osób i pokazać, że ludzie nawet z najgłębszą niepełnosprawnością mają prawo do rozwijania się po zakończeniu edukacji oraz bezpiecznej przyszłości.
„Poprzez naszą kampanię chcemy uświadomić społeczeństwu i osobom rządzącym, jak istotne są dzienne ośrodki oraz inne formy wsparcia, dzięki którym rodzina będzie mogła funkcjonować zawodowo. Jest ich obecnie za mało, a te, które istnieją, nie w pełni zaspokajają potrzeby osób niepełnosprawnych. Powinna powstać sieć miejsc będących ośrodkami wsparcia z rozbudowaną sekcją środowiskową, która będzie wspierać dorosłych niepełnosprawnych w dalszym życiu, również po śmierci rodziców” – podkreśla Anna Witarzewska, prezes Stowarzyszenia Tęcza.
Twórcy kampanii zaznaczają, że kiedy osoby niepełnosprawne kończą 25 lat zostają pozbawieni wsparcia – żegnają się z ośrodkiem szkolnym, który zapewniał im aktywność i rozwój. Co więcej, sa także ludzie całkowicie zaleźni od innych np. z przewlekłymi chorobami somatycznymi (zaburzenia zachowania, autyzm), które wymagają ciągłej opieki i pomocy w każdej strefie życia codziennego. Jednocześnie są niezdolni do podjęcia pracy i zazwyczaj nie otrzymują pomocy w Środowiskowych Domach Samopomocy czy w Warsztatach Terapii Zajęciowej.
Zdaniem autorów kampanii w Polsce brakuje placówek dla osób dorosłych z głęboką, sprzężoną niepełnosprawnością. Takie miejsca są również finansowane przez niestałe dotacje – zbyt małe, by zaspokoić potrzeby tej grupy osób. Konieczne jest więc stworzenie dla niej planu systemowego wsparcia, który zakładałby: zapewnienie odpowiedniej liczby miejsc w placówkach dziennych o charakterze edukacyjno-rehabilitacyjnym blisko miejsca zamieszkania, finansowanie ich adekwatne do potrzeb osób z niepełnosprawnością, stworzenie dostępu do usług asystenta osoby niepełnosprawnej, wsparcie wytchnieniowe dla opiekunów czy stworzenie środowiskowych sieci wsparcia wokół rodzin.
W ramach kampanii przygotowano 30-sekundowy spot. Występuje w nim niepełnosprawna kobieta, która obchodzi właśnie 25 urodziny. Wideo pokazuje, że osobom niepełnosprawnym wkraczającym w dorosłość towarzyszy strach.
Źródłó: YouTube/zobacz niewidowe
Ponadto, na stronie akcji zamieszczono petycję, której celem jest zwrócenie uwagi władz na rosnące problemy dorozłych niepełnosprawnych osób.
Film wyreżyserował Marek Cichy. Operatorem był Mateusz Skalski, producentem – Maciej Skalski ze Studia MS. Za wsprarcie strategiczne i kreatywne odpowiadał natomiast Bartosz Załęcki. Działaniami public relations i w mediach społecznościowych zajmuje się zaś agencja CommunicationLab.
Projekt spinansowany został ze środków Wojewody Mazowieckiego.
Kampania ma potrwać 3 miesiące. (ak)