Jak wynika z najnowszego raportu specjalnego Edelman Trust Barometer 2024: Marki i polityka, 8 na 10 konsumentów postrzega działania firm jako polityczne, zaś 71 proc. uważa, że marki powinny zajmować jasne stanowisko – nawet w kontrowersyjnych politycznie czy społecznie kwestiach.
W ostatnim czasie obserwuje się, że granice między światem biznesu a społeczeństwem zacierają się. Konsumenci coraz chętniej wyrażają swoje preferencje polityczne poprzez wybory marek. Zmusza to marki do odnalezienia się w nowej rzeczywistości i otwarcia się na ekspozycję, której w dzisiejszym świecie nie sposób uniknąć.
Najważniejsze wnioski z raportu w liczbach:
- 60 proc. respondentów z 14 badanych krajów twierdzi, że wybiera marki w oparciu o swoje poglądy polityczne;
- 6 na 10 przedstawicieli pokolenia Z (18-27 lat) i milenialsów (28-43 lata) czuje więź z osobami, które wybierają te same marki, a prawie połowa przyznaje, że ocenia wybory konsumenckie innych;
- 84 proc. konsumentów deklaruje, że wartości marki muszą być spójne z ich, aby kupić dany produkt.
Marki coraz rzadziej mogą pozwolić sobie na przywilej apolityczności
Presja polityczna jest nieunikniona, a marki muszą być przygotowane na to, że społeczeństwo każdorazowo wymaga od nich opowiedzenia się po którejś ze stron – to jeden z głównych wniosków raportu. Sytuacja, w której marka wstrzymuje się od komentarza, przez ponad połowę konsumentów (51 proc.) zostaje zinterpretowana jako ukrywanie prawdziwych intencji lub – w najlepszym przypadku – bierność.
W rzeczywistości, w której koszyk zakupowy staje się wręcz odpowiednikiem karty do głosowania, przedsiębiorcy stają przed koniecznością zabrania głosu w społeczno‑politycznej debacie. Marki stają zatem przed pytaniem: Jak działać zgodnie ze swoimi wartościami i jednocześnie zdobywać zaufanie konsumenta w upolitycznionym świecie?
Według raportu, marki powinny kierować się kilkoma kluczowymi zaleceniami:
- Nie dać się sparaliżować polityce.
- Działać lokalnie.
- Poznać wartości i preferencje polityczne społeczności konsumenckiej, do której skierowana jest marka.
- Pamiętać, że działanie napędza zaufanie!
Z pełnym raportem zapoznać się można pod linkiem. (kn)
O badaniu:
Raport specjalny Edelman Trust Barometer 2024: Marki i polityka bada wzajemne oddziaływanie kultury i polityki oraz sposób, w jaki marki mogą odnaleźć się w podzielonym politycznie świecie. W badaniu wzięło udział ponad 15 tysięcy respondentów z 15 krajów. Badanie zostało przeprowadzone wiosną 2024 roku nie bez powodu – jest to rok, w którym połowa światowej populacji stanęła przed wyborem nowych rządzących. Jak uzasadniają zasadność badania jego autorzy, wyniki wyborów stanowią obecnie największy lęk społeczny respondentów, wyprzedzając nawet znajdujące się w czołówce: lęk przed zagrożeniem klimatycznym czy obawę o bezpieczeństwo własne.