piątek, 21 marca, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomości80 proc. Polaków przyznaje, że słucha treści audio codziennie

80 proc. Polaków przyznaje, że słucha treści audio codziennie

Treści audio w dalszym ciągu są nieodłącznym elementem codziennego życia wielu osób. Jak wynika z badania Total Audio 2024, zrealizowanego na zlecenie Komitetu Badań Radiowych, ponad 90 proc. respondentów deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu czegoś słucha, a nawet 80 proc. przyznaje, że słucha czegoś codziennie. Średni czas słuchania treści audio to niemal pięć godzin w ciągu dnia.

Jak wynika z badania, najpopularniejszym medium audio w Polsce jest radio, które osiągnęło 51 proc. udziału w całkowitym czasie słuchania. Ponadto tegoroczna edycja wykazała, że 14 proc. Polaków słucha radia częściej niż jeszcze w ubiegłym roku, co pokazuje, że tradycyjne medium wciąż ma silną pozycję. Na drugim miejscu znalazło się słuchanie muzyki w streamingu wideo – 17 proc., na trzecim zaś w streamingu audio – 14 proc. Tuż za podium uplasowały się podcasty z wynikiem 7 proc. Audiobooki i zapisane pliki muzyczne są słuchane rzadziej – jedynie 3 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta z tych formatów.

Źródło: Badanie Total Audio 2024

Jak ujawnia badanie, radio jest liderem pod względem zaufania wśród słuchaczy – 45 proc. badanych ocenia je bardzo wysoko, czyli od 7 do 10 w dziesięciostopniowej skali. YouTube osiąga taką ocenę u 35 proc. badanych, a telewizja u 31 proc. TikTok znalazł się na ostatnim miejscu w rankingu z wynikiem 16 proc.

Na popularności zyskują też podcasty. Co trzeci respondent sięga po nie przynajmniej raz w tygodniu, a ich słuchalność wzrosła o 7 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podcasty, podobnie jak audiobooki, cieszą się większym zainteresowaniem w młodszej grupie wiekowej – słuchaczami są najczęściej osoby w wieku 15-19 lat.

Reklama

Najczęściej używanym urządzeniem audio pozostaje tradycyjny radioodbiornik – wciąż korzysta z niego 71 proc. słuchaczy. Obecnie jednak to także smartfon stał się nieodłącznym towarzyszem słuchania treści audio – 65 proc. badanych używa go właśnie w tym celu, a w grupie 15-24 lata odsetek ten sięga nawet 90 proc.

Źródło: Badanie Total Audio 2024

Badanie ujawnia też, gdzie Polacy najczęściej poszukują nowości muzycznych. Okazuje się, że w dalszym ciągu radio stanowi główne źródło odkrywania nowych utworów, na co wskazała ponad połowa badanych. 43 proc. respondentów zadeklarowało, że poznaje nowości muzyczne w streamingu wideo, a 23 proc. w streamingu audio.

Przeprowadzający badanie postanowili sprawdzić, w jakich miejscach i w jakich porach dniach najczęściej towarzyszą nam treści audio. Dom, samochód i praca to główne miejsca słuchania, przy czym dom zwycięża w tym rankingu zdecydowaną przewagą (53 proc.). Z badania wynika, że radio dominuje w godzinach porannych, wieczorem natomiast częstotliwość słuchania radia zrównuje się z udziałem słuchania treści w streamingu.

Źródło: Badanie Total Audio 2024

(kn)

O badaniu

Total Audio to polski projekt badawczy, który powstał z inicjatywy Komitetu Badań Radiowych i został opracowany przez specjalistów KBR we współpracy z zespołami Adres:Media i Kantar Polska. To druga edycja badania, które ma na celu zarejestrowanie i analizowanie zmian zachodzących w obszarze treści audio dostępnych na polskim rynku. Badanie zrealizowane zostało metodą CATI i CAWI na reprezentatywnej próbie 2223 Polaków w wieku 15-75 lat

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj