wtorek, 24 grudnia, 2024
Strona głównaAktualności9 lekcji dla PR-owców z filmów nominowanych do Oscarów 2017

9 lekcji dla PR-owców z filmów nominowanych do Oscarów 2017

Produkcje nominowane do tegorocznych Oscarów w kategorii „najlepszy film” różnią się pod względem gatunkowym czy tematycznym, ale wszystkie mają jedną wspólną cechę – opowiadają niezwykłe historie. Ta umiejętność jest ważna także w świecie public relations. Dee Donavanik na portalu PR Daily wylicza dziewięć wniosków, jakie specjaliści ds. PR mogą wyciągnąć z tegorocznych oscarowych produkcji. Dla tych, którzy jeszcze nie mieli okazji zapoznać się ze wszystkimi filmami, autorka przytoczyła ich krókie opisy z portalu IMDB.

1. Arrival (Nowy początek)
IMDB: „Kiedy 12 tajemniczych sond kosmicznych ląduje na Ziemi, profesor lingwistyki Louise Banks musi spróbować się z nimi porozumieć”.

Wniosek z filmu: Zawsze istnieje prawdopodobnieństwo, że komunikat zostanie niewłaściwie zinterpretowany przez odbiorców. Dlatego za każdym razem należy dokładnie przeanalizować przekaz i sformułować go w taki sposób, aby był odczytany w sposób zakładany przez nadawcę.

2. Fences
IMDB: „Przedstawiciel amerykańskiej klasy robotniczej żyjący w latach 50. XX wieku stara się utrzymać swoją rodzinę i zmaga się z problemami codziennego ówczesnego życia”.

Wniosek z filmu: Ponadczasową historię można opowiadać wykorzystując do tego różne kanały. Film Fences został oparty na sztuce, która w 1987 roku zdobyła nagrodę Puliztera. Twórcy zdecydowali się przenieść tę historię na duży ekran, a nominacja do Oscara udowadnia, że uniwersalne i mocne przesłanie może zainteresować różnych odbiorców i przybierać różnorakie formy – czytamy.

3. Hacksaw Ridge (Przełęcz ocalonych)
IMDB: „Podczas II wojny światowej w czasie bitwy o Okinawę, amerykański sanitariusz odmawia zabijania ludzi i zostaje pierwszym człowiekiem w historii USA, który otrzymał Medal Honoru bez wystrzelenia ani jednego naboju”.

Wniosek z filmu: Należy słuchać tego, co podpowiada instynkt. Kierowanie się swoimi przeczuciami nie jest niczym złym. Jeśli np. klient upiera się na napisanie komunikatu w dany sposób, ale podświadomie czujesz, że będzie to odebrane jako nieautentyczne, to spróbuj z nim o tym porozmawiać. Może uda się znaleźć bardziej odpowiednie rozwiązanie.

4. Hell or High Water (Aż do piekła)
IMDB: „Rozwiedzony ojciec i jego brat, który jest byłym skazańcem, decydują się na realizację desperackiego planu, aby ocalić rodzinne ranczo w zachodnim Teksasie”.

Wniosek z filmu: Zawsze należy mieć przygotowaną strategię działania – bez względu na to, czy planuje się napad na bank, czy kampanię mającą na celu zwiększenie świadomości istnienia jakiegoś problemu. Warto mieć także w zanadrzu tzw. plan B.

5. Hidden Figures (Ukryte działania)
IMDB: „To historia o trzech afroamerykańskich kobietach, które odegrały istotną rolę w NASA w pierwszych latach realizacji programu kosmicznego w USA.”

Wniosek z filmu: Praca zespołowa ma wiele zalet. Jak pokazuje film, nie zawsze da się rozwiązać jakiś problem samodzielnie, a wsparcie grupy może się okazać wówczas niezywkle pomoce. Możesz być ekspertem w jakiejś dziedzinie, ale czasami jednym sposobem na odniesienie sukcesu jest wsparcie członków zespołu, którzy dzięki temu, że patrzą na zagadnienie z różnych perspektyw, mogą znaleźć najlepsze rozwiązanie danej sytuacji – zwraca uwagę autorka.

6. La La Land
IMDB: „Jazzowy pianista zakochuje się w początkującej aktorce”.

Wniosek z filmu: Wytrwałość to klucz do sukcesu. Szczęście też się liczy, ale to praca i dążenie do celu krok po kroku umożliwiają jego realizację. Podobnie jest np. z public relations – to działania długoterminowe, które wymagają czasu, aby przyniosły oczekiwane rezultaty.

7. Lion (Lion. Droga do domu)
IMDB: „Pięcioletni chłopiec gubi się na ulicach Kalkuty, tysiące kilometrów od swojego domu. Przeżywa różne doświadczenia zanim zostaje zaadoptowany przez parę z Australii. 25 lat później wyrusza na poszukiwanie utraconej rodziny.”

Wniosek z filmu: Należy wykorzystywać wszelkie możliwe sposoby, które mogą przybliżyć do realizacji celu. Saroo, główny bohater, wykorzystuje Google Earth, aby odnaleźć swoją rodzinę. Istnieje wiele różnego rodzaju narzędzi, które są przydatne w świecie PR-owców. Warto poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie i wykorzystywać ją w praktyce, bo ułatwia codzienną pracę.

8. Manchester by the Sea
IMDB: „Wujek musi zaopiekować się nastoletnim bratankiem po śmierci jego ojca.”

Wniosek z filmu: Trzeba być przygotowanym na każdą okoliczność – wskazuje autorka. Specjalista PR nie tylko opracowuje stragię czy kontaktuje się z dziennikarzami, ale ma całe mnóstwo innych obowiązków, jak np. przygotowanie oświadczenia, które ma być za chwilę ogłoszone na żywo w telewizji. Dobry PR-owiec musi być więc przygotowany na to, że w pracy czekają go różne, także te zupełnie niespodziewane zadania.

9. Moonlight
IMDB: „Historia czarnoskórego chłopaka, który stara się odnaleźć swoje miejsce w świecie, a dorasta w niebezpicznej dzielnicy Miami”.

Wniosek z filmu: Należy być blisko swoich odbiorców. Moonlight cieszy się popularnością między innymi dlatego, że widzowie utożsamiają się z głównym bohaterem i razem z nim przeżywają kolejne doświadczenia. Pracując dla klienta warto uświadomić mu, jak ważna jest historia, która kryje się za daną marką, coś, co sprawi, że konsumenci będą się z nią identyfikować – podpowiada Dee Donavanik. (pk)

fot. Wikimedia/Greg Hernandez

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj