Prawie 100 proc. Polaków przyznaje, że ma w domu produkty marek własnych – wynika z raportu „Jak postrzegamy marki własne? – perspektywy rozwoju rynku private label w Polsce” przygotowanego przez On Board. Jednak 30 proc. z nich niechętnie się do tego przyznaje.
Raport ujmuje następujące kwestie: rozpoznawalność oraz stosunek Polaków do marek własnych, sposób komunikacji do konsumenta oraz poziom otwartości konsumentów na marki własne w różnych sektorach.
Jak wynika z badania, marka własna jest bliska Polakom, podobnie jak idea sprytnych i oszczędnych zakupów. Zaś na markę własną główny wpływ mają: postępująca koncentracja w handlu, agresywna konkurencja, a przede wszystkim, zmiany nawyków konsumenckich.
Blisko 90 proc. rodaków dotkniętych kryzysem z 2008 roku deklaruje, że z wyprzedzeniem planuje większe wydatki. Jedynie 15 proc. respondentów w ubiegłym roku nie starało się ograniczyć wydatków. Pozostałe 85 proc. konsumentów szuka rozwiązań jak oszczędzać, nie tracąc przy tym na jakości codziennego życia
„Im bardziej rozwinięty i bogaty w marki własne sektor, tym bardziej rozwinięta powinna być także komunikacja tych marek. W przypadku sektorów, w których marka własna stanowi jedynie najtańszą alternatywę, jej komunikowanie odbywa się jedynie poprzez półkę sklepową i etykietę cenową. W momencie, kiedy marka zaczyna się rozwijać i trafia do coraz wyższych segmentów cenowych, potrzebne jest jej odpowiednie wsparcie komunikacyjne. Wtedy ważna jest nie tylko znajomość danego sektora, ale też posiadanie narzędzi, wiedzy i doświadczenia w budowaniu komunikacji marki. Dobrze komunikowana marka własna może być silnym graczem nawet w wysokomarżowych segmentach premium” – podkreśla Dorota Ciszek, dyrektor zespołu badań i rozwoju marek On Board PR.
Raport został przygotowany został przez On Board PR Ecco Network na podstawie badania opinii publicznej przeprowadzonego przez SW Research na losowo dobranej, reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski. (kg)