piątek, 15 listopada, 2024
Strona głównaAktualności97 proc. polskich menedżerów korzysta z LinkedIna

97 proc. polskich menedżerów korzysta z LinkedIna

Dr Paweł Korzyński z Akademii Leona Koźmińskiego przez pięć lat obserwował aktywność menedżerów w mediach społecznościowych i prowadził badania na temat cyfrowego przywództwa. Sprawdzał m.in., w jaki sposób polscy liderzy korzystają z mediów społecznościowych. Badania prowadził na grupie kilkuset prezesów i dyrektorów z takich krajów, jak Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Rosja, Chiny, Niemcy oraz Polska.

Okazało się, że wśród polskich menedżerów i dyrektorów 97 proc. używa serwisu LinkedIn. Ponad jedna piąta korzysta natomiast z Facebooka (21 proc.). Trzecią pod względem popularności wśród polskich liderów platformą jest Goldenline, którego używa 18 proc. respondentów. Po 8 proc. respondentów korzysta z portali XING (niemiecki serwis zawodowy), Google+ i Twitter.

54 proc. badanych ma konto tylko w jednym z wyżej wymienionych portali. 26 proc. korzysta z dwóch serwisów, a 13 proc. z trzech.

Dr Paweł Korzyński prowadził badania również w innych krajach i okazało się, że za granicą wygląda to odwrotnie – najczęściej liderzy używają dwóch lub trzech portali – takiej odpowiedzi udzieliło po 31 proc. ankietowanych.

Jak wskazuje autor badania, aktywność polskich liderów w social mediach można podzielić na trzy kategorie: prezentowanie siebie (aktualizowanie profilu, systematyczne dodawanie wpisów, regularne komentowanie innych postów), poszukiwanie informacji i osób (w tym analizowanie karier zawodowych innych ludzi) oraz budowanie sieci kontaktów (zapraszanie znajomych, przyjmowanie zaproszeń). Najwięcej menedżerów i dyrektorów z Polski wykorzystuje media społecznościowe do tego ostatniego celu.

Według dr. Pawła Korzyńskiego dobrym przykładem efektywnego wykorzystywania social mediów jest twitterowa działalność Elona Muska, właściciela SpaceX i Tesli. „Przedsiębiorca na bieżąco informuje followersów o swoich pomysłach i działaniach. Wchodzi w interakcje, nie tylko z prywatnymi znajomymi lub osobami publicznymi, ale również ze zwykłymi użytkownikami” – argumentuje dr Korzyński.

Wyniki badań przeprowadzone przez naukowca z Akademii Leona Koźmińskiego zostały zaprezentowane w książce „Przywództwo w erze cyfrowej. Sposoby pokonywania ograniczeń na platformach społecznościowych” wydanej w styczniu 2018 roku.

Metodologia badań opisanych w publikacji dr. Pawła Korzyńskiego:
1. Badanie pilotażowe polegające na przeprowadzeniu w październiku 2011 roku dwunastu wywiadów z osobami na stanowiskach dyrektorskich z międzynarodowych korporacji z Chin, Francji, Niemiec, Polski, Sri Lanki, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Badanie pilotażowe dotyczyło wykorzystywania internetowych platform społecznościowych w sprawowaniu funkcji lidera.
2. Badanie użyteczności platform zrealizowane przez autora w październiku i listopadzie 2011 roku na próbie 113 osób na stanowiskach menedżerskich i dyrektorskich w Australii, Chinach, Francji, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Realizację projektu wspierała firma Towers Watson.
3. Badanie komunikacji i zaangażowania przeprowadzone przez autora we wrześniu i listopadzie 2012 roku na próbie 194 osób na stanowiskach menedżerskich i dyrektorskich z firm z listy „Fortune 500“ w Stanach Zjednoczonych. Realizację projektu wspierała firma Towers Watson.
4. Międzynarodowe badanie kariery przeprowadzone przez autora w październiku i listopadzie 2012 roku na próbie 206 menedżerów w Australii, Chinach, Francji, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
5. Polskie badanie kariery zrealizowane przez autora w marcu i kwietniu 2016 roku na próbie 206 menedżerów, dyrektorów i prezesów firm z Polski.
6. Projekt Budowa Teorii Ograniczonego Przywództwa, podczas którego w lipcu i sierpniu 2016 roku zostały przez autora zebrane dane od 113 osób na stanowiskach menedżerskich i dyrektorskich z Polski oraz od ich przełożonych i współpracowników (517 osób). Projekt był realizowany w ramach grantu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.

(pp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj