Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego wskazuje „4U”, czyli cztery czynności, jakie powinien podejmować obywatel w razie zagrożenia terrorystycznego. „Każdy może być świadkiem takich wydarzeń. Bez względu na miejsce, w którym jesteś – w kraju czy za granicą” – uczulają służby w ramach kampanii informacyjnej.
Uważaj, uciekaj, ukryj się, udaremnij atak – radzi ABW w serii animacji informacyjnych. Na cele kampanii powstał także spot, na którym zainscenizowano atak terrorystyczny w kinie z wykorzystaniem materiału wybuchowego oraz karabinu szturmowego. Materiał skupia się na działalności cywilów, nie antyterrorystów. ABW zwraca w tym kontekście uwagę, by na podejrzane sytuacje reagować z wyprzedzeniem i informować odpowiednie służby (na przykład za pomocą numeru 112), a w razie niemożliwości uniknięcia konfrontacji – korzystać z prawa do obrony.
„W pierwszych sekundach i minutach zdarzenia o charakterze terrorystycznym… to TY jesteś »antyterrorystą«!” – podkreśla ABW w spocie.
Materiały przygotowane w ramach kampanii dostępne są na stronie 4u.tpcoe.gov.pl.
Inicjatorem działań jest Centrum Prewencji Terrorystycznej ABW. Kampanię sfinansowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z rezerwy celowej, która była przeznaczona na zrealizowanie „Narodowego Programu Antyterrorystycznego na lata 2015-2019”. Spot, animacje i kanał na YouTubie przygotowała agencja Aplan Media, którą wyłoniono w ramach przetargu. (mp)