Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych złożył pozew przeciwko Adobe. Powodem ma być ukrywanie przez firmę opłat za wcześniejsze zakończenie subskrypcji i utrudnianie klientom jej anulowania – podaje techcrunch.com.
W pozwie podkreślono, że „Adobe zaszkodziło konsumentom, zapisując ich do swojego domyślnego, najbardziej lukratywnego planu subskrypcji bez wyraźnego ujawnienia ważnych warunków planu” – donosi źródło.
Według rządu USA, firma „popchnęła” konsumentów w kierunku subskrypcji „rocznej płatnej miesięcznie”, nie informując jednak, że anulowanie planu w pierwszym roku jego trwania będzie kosztować setki dolarów – dowiadujemy się.
Jak czytamy, Adobe podaje szczegóły dotyczące opłat za wcześniejsze zakończenie subskrypcji dopiero wtedy, gdy konsumenci decydują się na jej anulowanie. USA uważa, że firma takimi działaniami zmienia wcześniejszą rezygnację z planu w „potężne narzędzie do zatrzymywania klientów” przez uwięzienie ich za pomocą subskrypcji, których już nie chcą.
„Podczas rejestracji Adobe ukrywa istotne warunki swojego planu APM drobnym drukiem oraz za polami tekstowymi opcji i hiperłączami, przedstawiając informacje, które mają pozostać niezauważone i których większość konsumentów nigdy nie widzi. Adobe następnie zniechęca do rezygnacji z umowy, stosując uciążliwy i skomplikowany proces anulowania subskrypcji” – czytamy w pozwie, cytowanym przez źródło.
Adobe nie zgadza się jednak z zarzutami i twierdzi, że planuje odeprzeć roszczenia w sądzie. Jak przekazał w oświadczeniu Dana Rao, główny radca prawny i dyrektor ds. zaufania Adobe, „usługi subskrypcyjne są wygodne, elastyczne i opłacalne, aby umożliwić użytkownikom wybór planu, który najlepiej odpowiada ich potrzebom, harmonogramowi i budżetowi”. „Naszym priorytetem jest zawsze zapewnienie naszym klientom pozytywnych doświadczeń. Warunki naszych umów subskrypcyjnych są przejrzyste, a proces ich anulowania jest prosty” – podkreślił Rao, cytowany przez źródło.
Z pozwu Departamentu Sprawiedliwości USA wynika, że Adobe naruszyło federalne przepisy, które mają na celu ochronę konsumentów. Rząd domaga się „nakazu sądowego, kar cywilnych, godziwego zadośćuczynienia pieniężnego, a także innego zadośćuczynienia” – pisze socialmediatoday.com. (ao)
Źródło: techcrunch.com, US sues Adobe for hiding termination fees and making it difficult to cancel subscriptions, Aisha Malik, 17.06.2024