Miesięcznik Press opublikował dziewiąty ranking agencji public relations według przychodów ogółem za 2013 rok. W pierwszej dziesiątce bez większych zmian. Spadek przychodów odnotowały agencje Profile i FleishmanHillard.
W rankingu znalazły się 34 agencje, 27 z nich należy do Związku Firm Public Relations. Udostępnione dane dotyczące przychodów i zysków firm redakcja miesięcznika weryfikowała ze sprawozdaniami finansowymi z Krajowego Rejestru Sądowego lub dokumentami złożonymi przez firmy w urzędach skarbowych. Dane dotyczące przychodów z honorariów agencji, tzw. fee income (przychody ze sprzedaży usług minus koszty zewnętrzne realizacji) i zatrudnienia pochodzą wyłącznie od samych agencji.
Po raz siódmy liderem jest agencja Partner of Promotion. Jej ogólny przychód wyniósł ponad 36 mln zł. Agencja zadeklarowała także najwyższe fee income (15,5 min zł). W ubiegłym roku agencja otworzyła dwa kolejne biura poza Polską – w Pekinie i Szanghaju. Partnersi zajmują się obsługą klientów europejskich i projektów agencji w Azji (kampania promująca mięso w Wietnamie i Korei Południowej). „To rynek z ogromnym potencjałem. Zwłaszcza teraz, kiedy zamknęła się dla nas Rosja, coraz więcej producentów żywności zaczyna poważniej patrzeć w stronę Azji” – informuje Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion, w rozmowie z miesięcznikiem Press.
Drugie miejsce utrzymała AM Art-Media Agencja PR z przychodem ponad 15 mln zł (wzrost o 4 proc.), a trzecie – Havas PR Warsaw z przychodem ponad 14 mln zł (wzrost o 1,75 proc.). Oprócz kilkuletniej już współpracy z Jeronimo Martins Polska, firma w ubiegłym roku pracowała także dla Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa oraz firmy Kapsch, operatora systemu poboru opłat drogowych.
W rankingu znalazło się także się MSLGroup, której przychody w ubiegłym roku wyniosły 12,6 mln zł. Agencja zadeklarowała także drugie, co do wielkości fee income – 10,5 mln zł.
24/7 Communication z dziewiątego miejsca awansowało na piąte. Ubiegłoroczny przychód agencji wyniósł 12,6 mln zł i był wyższy o 44,4 proc. w porównaniu z 2012 rokiem. Jak poinformowała Dorota Zmarzlak, prezes 24/7 Communication, awans w rankingu to efekt rozwinięcia działań z zakresu digital i social dla klientów.
Na szóstym miejscu uplasował się Grayling Poland z przychodami na poziomie 12,5 mln zł i najwyższym zyskiem wśród wszystkich agencji (1,4 mln zł).
Prawie 50-procentowy wzrost przychodów odnotowała jeszcze krakowska agencja Planet PR (29 miejsce w rankingu) z przychodem 2 mln zł (wzrost o 47,73 proc.).
O 36,84 proc. spadły przychody agencji Profile i wyniosły 4,5 mln zł. FleishmanHillard z kolei odnotowało nie tylko spadek przychodów (o 29,54 proc., do 4,2 mln zł), ale też największą stratę w 2013 roku: 1,2 mln zł.
Właściciele agencji PR jako najczęstsze powody stagnacji w tej branży w 2013 roku wymieniają: mniejszą liczbę przetargów, oszczędności na budżetach promocyjnych największych klientów polskich agencji public relations i wciąż odczuwany klimat kryzysu gospodarczego. Jak informuje Press, firmy PR liczą jednak na zwiększenie przychodów z coraz szybciej rozwijających się usług public affairs, a także na uruchomienie funduszy europejskich na lata 2014-2020. (mw)