61 proc. respondentów uważa, że są pozytywnie nastawieni do automatycznych rekomendacji ofert czy autouzupełniania CV na bazie informacji o użytkowniku – pokazuje badanie Pracuj.pl „Wpływ technologii na pracę i rekrutację”. Celem serwisu było zbadanie, czy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji są wdrażane w sposób właściwy i mają za zadanie lepsze dopasowanie ofert pracy do indywidualnych potrzeb użytkowników, a także jaki stosunek do nich mają Polacy.
Sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana podczas procesu rekrutacji, oferując niespotykane dotąd rozwiązania, które mogą znacznie przyspieszyć poszukiwanie dopasowanej pracy. Mimo to nadal wiele osób obawia się m.in. wstępnej selekcji CV czy autonomicznych wyborów dokonywanych przez AI. Pracuj.pl zwraca uwagę, że rozwiązania oparte o nową technologię mogą bardzo ułatwić życie, ale muszą być one wdrażane w sposób zrównoważony. Łatwo bowiem zniechęcić do nich użytkowników, osiągając odwrotny od zamierzonego efekt.
>>> Szukasz pracy? Zobacz najnowsze ogłoszenia na PRoto.pl!
Z badania wynika, że 61 proc. badanych pozytywnie ocenia automatyczne rekomendacje ofert pracy, bazujące na doświadczeniu zawodowym kandydatów. Co więcej, większą aprobatę dla tego typu rozwiązań wykazują kobiety – 67 proc. z nich ocenia je pozytywnie. Wśród mężczyzn odsetek ten jest nieco mniejszy i wynosi 55 proc. Automatyczne dopasowywanie ofert na podstawie wcześniej określonych przez użytkowników kryteriów, takich jak wynagrodzenie, lokalizacja czy tryb pracy, także cieszy się popularnością. Podobnie jak w przypadku poprzedniego rozwiązania, aż 61 proc. respondentów ocenia je pozytywnie. Ponownie to kobiety bardziej entuzjastycznie podchodzą do tej funkcji (66 proc.) niż mężczyźni (57 proc.).
Sztuczna inteligencja może wesprzeć nie tylko w poszukiwaniu ofert, ale także w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych. Automatyczne uzupełnianie CV na podstawie informacji o użytkowniku dostępnych na portalu rekrutacyjnym jest pozytywnie oceniane przez 57 proc. badanych. Jest to funkcja, która pozwala zaoszczędzić czas i zmniejszyć ryzyko pominięcia ważnych informacji. Gorzej odbierane jest natomiast automatyczne uzupełnianie CV o informacje o kandydacie dostępne w sieci. Zaledwie 37 proc. respondentów twierdzi, że jest to dobre rozwiązanie, a 28 proc. osób ocenia je negatywnie. Może to wynikać z wciąż występujących obaw związanych z prywatnością i kontrolą nad własnymi danymi w erze cyfrowej.
>>> Szukasz pracownika? Dodaj ogłoszenie na PRoto.pl!
Jak pokazuje badanie, w procesie rekrutacji również może znaleźć się miejsce dla AI. 40 proc. respondentów ocenia pozytywnie wykorzystanie sztucznej inteligencji na etapie selekcji kandydatów, a 25 proc. ma wobec tej funkcji obawy. Większą niechęć u badanych budzi jednak autonomiczna decyzja AI o wyborze kandydatów do zatrudnienia. Zaledwie 24 proc. ankietowanych popiera to rozwiązanie, a 41 proc. osób ocenia je negatywnie. Z analizy wynika więc, że im większy wpływ sztucznej inteligencji na ostateczne decyzje, tym większe wątpliwości wśród użytkowników. Gdy to człowiek ma bowiem ostatnie słowo, Polacy są bardziej otwarci na rekomendacje AI. 38 proc. badanych wyraża pozytywny stosunek do sytuacji, w której sztuczna inteligencja rekomenduje kandydatów do finalnego etapu rekrutacji, ale ostateczna decyzja należy do rekrutera. (ao)
O badaniu:
Badanie „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” zostało przeprowadzone w marcu 2024 roku, pomiar wykonano na próbie 2059 Polaków w wieku 18-65.