Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska wspólnie z partnerami podsumował akcję „Komentuj. Nie obrażaj” – głos branży internetowej w debacie dotyczącej kultury wypowiedzi w sieci.
„Internet zmienił nasz świat. Komunikacja on-line ułatwiła dzielenie się wiedzą, co pozwala podejmować lepsze decyzje. Wolność internetu oznacza, że każdy może zabrać głos na dowolny temat. Niektórzy wykorzystują tę wolność do promowania agresji i nietolerancji. Nie możemy być na to obojętni. Zawsze bowiem, gdy do debaty wkracza przemoc, może dojść do nieszczęścia. Agresja, która przejawia się najpierw w komentarzach w sieci, może przełożyć się na konkretne działania. Rozwiązaniem nie jest jednak wprowadzanie zakazów czy nakazów, ale tworzenie pozytywnych wzorów i promowanie postawy obywatelskiej. Każdy powinien wiedzieć, jak ma zareagować, gdy spotka się z agresją w internecie. Taki jest też cel akcji »Komentuj. Nie obrażaj«. Cieszę się, że działania podjęte w ramach tej akcji już przynoszą efekty” – powiedział dr Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji RP.
Pierwszym celem przedsięwzięcia było opracowanie badania diagnozującego stan dyskusji w polskiej sieci. Drugim założeniem projektu było promowanie kulturalnego zachowywania się w wirtualnym świecie. Wreszcie po trzecie – projekt zakładał ponowny pomiar badanych zjawisk.
Wyniki badania „Internetowa kultura obrażania?” pokazały, że obraźliwe wypowiedzi stanowią margines wszystkich wpisów w internecie, ale wpływają negatywnie na wizerunek mediów internetowych. Aby zmienić postrzeganie internetu jako medium prowokującego do „trolowania”, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w 2012 roku zorganizował akcję „Komentuj. Nie obrażaj”, która ma za zadanie promować postawę obywatelską zachęcając do komentowania, bycia sobą i reagowania na obraźliwe wpisy (zobacz „Kodeks kulturalnego komentowania”). Dzięki wsparciu wielu partnerów, informacja o akcji dotarła do wielu milionów internautów.
„W roku 2011 Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska zrealizował projekt, z którego wynikało, że wypowiedzi internautów przekraczające granice kultury stanowią marginalny udział komentarzy w sieci, jednak mają bardzo negatywny wpływ na ocenę całego medium. W roku 2013 powtórzyliśmy pomiar. Wynika z niego, że odsetek niekulturalnych wypowiedzi jest nadal na poziomie minimalnym, jednak wizerunek sieci znacznie się ocieplił” – analizuje Paweł Kolenda, menedżer ds. badań IAB Polska.