Eksperymenty przeprowadzone przez „The Wall Street Journal” i Laurę Edelson, profesor informatyki z Uniwersytetu Northeastern, pokazały, że algorytm Instagrama regularnie podsuwa nieletnim użytkownikom treści o charakterze seksualnym i erotycznym – podaje mashable.com.
Jak czytamy, trwające siedem miesięcy testy polegały na utworzeniu nowych kont nieletnich na Instagramie i przewijaniu kanału Reels. Podczas przeglądania treści pomijano „normalne” materiały i zatrzymywano się na bardziej „pikantnych” wideo. Po zaledwie 20 minutach przewijania konta były zalewane treściami dla dorosłych i ofertami nagich zdjęć.
Testy dziennika potwierdzają eksperymenty przeprowadzone przez byłych pracowników ds. bezpieczeństwa Instagrama. W 2021 roku odkryli oni bowiem, że uniwersalny system rekomendacji serwisu ograniczał skuteczność środków bezpieczeństwa przypisanym profilom nieletnich. Ponadto, wewnętrzne dokumenty z 2022 roku pokazują, że Meta miała świadomość sposobu działania swojego algorytmu – pisze mashable.com, powołując się na „The Wall Street Journal”.
Andy Stone, rzecznik Mety, stwierdził, że „to był sztuczny eksperyment, który nie pasuje do rzeczywistości, w której nastolatki korzystają z Instagrama”. „W ramach naszej długotrwałej pracy nad kwestiami związanymi z młodzieżą podjęliśmy działania mające na celu dalsze ograniczanie ilości wrażliwych treści, które nastolatki mogą zobaczyć na Instagramie, i znacząco zmniejszyliśmy te liczby w ciągu ostatnich kilku miesięcy” – dodał Stone, cytowany przez źródło.
Podobne testy zostały przeprowadzone także na innych zorientowanych na wideo platformach, takich jak TikTok czy Snapchat. Nie wykazały one jednak takich samych rezultatów, jak eksperymenty na Instagramie – dowiadujemy się. (ao)
Źródło: mashable.com, Instagram teens are regularly recommended sexual and explicit videos, new report finds, Chase DiBenedetto, 20.06.2024