Agencja Alert Media Communications postanowiła przyjrzeć się największym kryzysom mijającego roku w badaniu „Kryzysometr 2024/2025”. Pokazuje ono, z jakimi kryzysami wizerunkowymi mierzyły się osoby, marki i organizacje, a także, o czym było głośno w przestrzeni publicznej. W tegorocznym zestawieniu na czele rankingu znalazły się Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych i Red is Bad, OLV i „alko-tubki” oraz Janusz Palikot zatrzymany przez CBA.
Czytaj też: Afera wizowa, PKN Orlen i „Pandora Gate” największymi kryzysami wizerunkowymi 2023 roku – PRoto.pl
Jak wynika z badania, największym kryzysem wizerunkowym 2024 roku w polskiej przestrzeni publicznej było zatrzymanie Michała Kuczmierowskiego, byłego prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, oraz Pawła Szopy, twórcy marki Red is Bad, w związku z oskarżeniami o nieprawidłowe wydawanie środków publicznych. Aż 41 proc. respondentów „Kryzysometru” wskazało, że był to największy kryzys w mijającym roku. Na drugim miejscu znalazł się Jacek Sutryk zatrzymany w związku z aferą w Collegium Humanum (30 proc.). Trzecie miejsce w zestawieniu zajął Radosław Piesiewicz, prezes Prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego, z kontrowersjami wokół wysokości wynagrodzenia oraz wyjazdów prywatnych (29 proc.).
Dalsze miejsca w kryzysowym zestawieniu zajęły partia Suwerenna Polska, oskarżana o niewłaściwe wydatkowanie środków z Funduszu Sprawiedliwości (26 proc.), oraz – podobnie jak w ubiegłym roku – Kościół katolicki (25 proc.). Na wizerunku Kościoła w dalszym ciągu ciąży orgia na plebanii w Dąbrowie Górniczej zakończona śmiercią jednego z uczestników.
„Uczciwość, przejrzystość i transparentność to słowa klucze tegorocznej edycji rankingu
»Kryzysometr« w sferze publicznej. Oskarżenia o ich brak, te formułowane przez prokuratora lub po prostu wybijające się w debacie publicznej, są wspólnym mianownikiem dla każdego z kryzysów z pierwszej czwórki naszego zestawienia. To pokazuje, że społeczeństwo coraz dokładniej patrzy władzy – zarówno tej ogólnopolskiej, jak i lokalnej – na ręce i jest coraz bardziej wyczulone na przestrzegania zasad, a to dobry znak dla przestrzeni publicznej w Polsce” – komentuje Krzysztof Tomczyński, partner zarządzający w Alert Media Communications.
Źródło: Alert Media Communications
W rankingu kryzysów biznesowych na pierwszym miejscu uplasowała się firma OLV, producent tzw. „alko-tubek”, których obecność na sklepowych półkach wywoła ogromne kontrowersje jesienią (54 proc.). Na drugim miejscu znalazł się Polsat – w tym roku w stacji toczyła się walka o władzę w radzie nadzorczej i w zarządzie spółek z rodzinną sagą w tle (41 proc.). Trzecie miejsce przypadło kolejnej stacji telewizyjnej – TVP – w związku z zawieszeniem Przemysława Babiarza po jego komentarzu dotyczącym emisji utworu „Imagine” w trakcie Ceremonii Otwarcia Igrzysk Olimpijskich (32 proc.).
Źródło: Alert Media Communications
W rankingu marek osobistych, pierwsze miejsce zajął Janusz Palikot zatrzymany w październiku 2024 roku przez CBA pod zarzutami oszustwa i przywłaszczenie mienia. Drugie miejsce w rankingu zajął Budda, youtuber zatrzymany przez CBŚP w związku z oskarżeniami o nielegalne loterie, hazard i udział w grupie przestępczej (46 proc.). Podium zamyka Filip Chajzer, który w tym roku zmagał się z problemami wizerunkowymi związanymi z zamknięciem fundacji, udziałem w gali freak fight oraz kontrowersjami wokół prowadzonej działalności gastronomicznej (35 proc.).
Źródło: Alert Media Communications
„Pierwsza trójka w kategorii biznesowej to kryzysy, które mocno przebiły się do świadomości publicznej w związku ze swoim społecznym charakterem. Mamy tu coraz mocniej obecny w debacie publicznej temat granic sprzedaży alkoholu oraz dwie z trzech największych stacji telewizyjnych w Polsce, choć każda z nich swą obecność w zestawieniu zawdzięcza sprawom o znacząco różniącym się od siebie kalibrze. Marki osobiste zaś i dwa największe kryzysy z tego zestawienia to, podobnie jak w sferze publicznej, kwestia przestrzegania przepisów prawa i coraz mniejszej społecznej i państwowej tolerancji na jego łamanie przez osoby znane” – podsumowuje Beata Łaszyn, prezeska Alert Media Communications. (kn)
O badaniu
Badanie „Kryzysometr 2024/2025” zostało przeprowadzone przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2024 roku. Wzięło w nim udział 105 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z polskich firm, instytucji państwowych oraz organizacji pozarządowych. Wskazali oni największe kryzysy roku z podziałem na sferę publiczną (zdominowaną przez politykę), biznesową (organizacje i firmy) oraz marki osobiste