Amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) pozwała firmę Amazon za „wieloletnie wysiłki zmierzające do zapisania konsumentów bez ich zgody do płatnego programu Amazon Prime i utrudniania im rezygnacji” – informuje theguardian.com.
FCT twierdzi w pozwie, że opcja zakupu przedmiotów na Amazonie bez subskrypcji Prime była w wielu przypadkach trudniejsza, a konsumentom pojawiał się czasem przycisk do sfinalizowania transakcji, przy którym nie było wyraźnej informacji, że spowoduje to również zapisanie ich do Prime – czytamy.
„Monopol Amazona na zakupy online doprowadził do wyścigu na dno, naruszając naszą prywatność, oszukując nas i blokując nam dostęp do najlepszych dostępnych produktów” – powiedział cytowany przez źródło Kyle Morse, zastępca dyrektora wykonawczego Tech Oversight Project.
W komunikacie prasowym FTC oskarża firmę Amazon za próbę utrudnienia dochodzenia agencji w sprawie subskrypcji Prime, które rozpoczęło się w 2021 roku.
Amazon z kolei twierdzi, że FTC pozwała firmę bez uprzedniego powiadomienia jej.
„Prawda jest taka, że klienci uwielbiają Prime i z założenia sprawiamy, że klienci mogą w jasny i prosty sposób zarejestrować się lub analizować członkostwo w Prime. Podobnie, jak w przypadku wszystkich naszych produktów i usług, nieustannie słuchamy opinii klientów i szukamy sposobów na poprawę jakości obsługi klienta i czekamy na wyjaśnienie faktów w tej sprawie” – mówi rzeczniczka prasowa Amazona Heather Layman.
Aktualizacja 22.06.2023:
Po publikacji artykułu otrzymaliśmy oświadczenie od biura prasowego Amazon:
„Zarzuty Federalnej Komisji Handlu (FTC) są niezgodne z faktami i przepisami prawa. W rzeczywistości klienci doceniają Prime, a usługa została tak zaprojektowana, by zarówno rejestracja, jak i anulowanie subskrypcji było jasne i proste.
Podobnie jak w przypadku wszystkich naszych produktów i usług, nieustannie słuchamy opinii klientów i staramy się odpowiadać na ich oczekiwania. Jednocześnie z niecierpliwością czekamy na wyjaśnienie faktów w tej sprawie.
Uważamy również za niepokojące, że Federalna Komisja Handlu (FTC) ogłosiła ten pozew bez uprzedniego powiadomienia, mimo trwających między nami rozmów, których celem było upewnienie się, że przedstawiciele komisji rozumieją fakty, kontekst i kwestie prawne. Ponadto, ogłoszenie pozwu nastąpiło zanim byliśmy w stanie rozpocząć dialog z samymi Komisarzami. Pomimo braku tego standardowego postępowania, czekamy na udowodnienie naszych racji w sądzie”.
(zd)