„Chcemy zachęcić PR-owców pracujących zarówno w agencjach, jak i w działach firm, aby mierzenie skuteczności działań PR uznali za część codziennych obowiązków” – czytamy we wstępie do przewodnika przygotowanego przez Association for Measurement and Evaluation of Communication (AMEC), International Communications Consultancy Organisation (ICCO) oraz brytyjskie Public Relations Consultants Association (PRCA).
Publikacja to pierwszy wspólny projekt AMEC, ICCO i PRCA. Organizacje te zamierzają współpracować ze sobą, promując wiedzę i korzyści płynące z ewaluacji projektów PR. Poradnik zawiera artykuły autorstwa m.in. dyrektora generalnego ICCO i dyrektora wykonawczego PRCA Francisa Inghama, prezydenta ICCO Davida Gallaghera oraz przewodniczący AMEC Davida Rocklanda.
Sam Ingham napisał, że mierzenie skuteczności PR nie jest opcją a kwestią strategiczną dla całej branży, dzięki której można udowodnić jej wartość. Czemu? Według Gallaghera kiedyś klienci o to po prostu nie dbali, preferujący wydawanie pieniędzy na inne cele. Poza tym wpływ działań PR na sukces klienta często jest niedoceniany. Autorzy poradnika zalecają zapoznanie się z siedmioma zasadami mierzenia efektywności działań PR, uchwalonymi w Barcelonie w 2010 roku. Jak zaznacza David Rockland, przewodniczący AMEC, PR-owcy powinni umieć przełożyć mierzalne wyniki na język biznesu, a nie tylko liczyć publikacje i przeliczać je na ekwiwalent reklamowy. Efekty działań PR łatwiej zmierzyć dzięki rozwojowi mediów społecznościowych – za ich pośrednictwem można generować statystyki niemalże od ręki. Same tabelki jednak nie wystarczą – dane powinny być przedstawione w odpowiednim kontekście z uwzględnieniem specyfiki prowadzonych działań tak, aby odbiorca nie miał wątpliwości, dlaczego są one istotne.
Poradnik ma być aktualizowany i uzupełniany co pół roku. Jest on dostępny na stronie prguidetomeasurement.org