Komisja Europejska postanowiła ukarać dwóch gigantów technologicznych za naruszenie przepisów dotyczących uczciwej konkurencji i swobody wyboru użytkowników. Na Apple’a nałożono grzywnę w wysokości 500 mln euro, a na Metę – 200 mln euro. Są to pierwsze sankcje wydane na mocy jednego z przełomowych unijnych aktów prawnych dotyczących internetu – donosi theguardian.com.
Jak czytamy, nałożone na firmy grzywny wynikają z unijnego Aktu o rynkach cyfrowych (DMA). Celem rozporządzenia jest zapewnienie uczciwych praktyk biznesowych wśród przedsiębiorstw technologicznych.
Źródło podaje, że Komisja Europejska ukarała Apple’a za ograniczanie możliwości rozprowadzania aplikacji przez deweloperów poza należącym do firmy sklepem App Store. Jak twierdzi organ, nie mogli oni w pełni korzystać z alternatywnych kanałów dystrybucji, co skutkowało brakiem dostępu dla konsumentów do tańszych ofert. Komisja nakazała Apple’owi usunięcie tych ograniczeń w ciągu 60 dni pod groźbą nałożenia kolejnych kar. Firma zapowiedziała odwołanie się od decyzji organu.
Meta, właściciel Facebooka i Instagrama, została ukarana grzywną za tzw. model „zgody lub opłaty”, który został wprowadzony w listopadzie 2023 roku i miał na celu dostosowanie się firmy do unijnych przepisów o ochronie danych osobowych. W ramach tego rozwiązania użytkownicy należących do przedsiębiorstwa serwisów w Unii Europejskiej musieli wybierać między wyrażeniem zgody na wykorzystywanie ich danych do celów reklamowych a zapłatą za usługę pozbawioną reklam. Komisja uznała jednak, że podejście to nie spełnia wymogów DMA. Według organu użytkownicy powinni mieć możliwość korzystania z serwisu odpowiadającego wersji z personalizowanymi reklamami, ale bazującego na wykorzystaniu mniejszej ilości ich danych – dowiadujemy się.
Przedstawiciele komisji przekazali, że nadal analizują nową wersję bezpłatnego modelu spersonalizowanych reklam, który został wprowadzony przez Metę w listopadzie 2024 roku. Grzywna dotyczy wyłącznie niezgodności, które zostały stwierdzone przez komisję w ciągu ośmiu miesięcy od momentu, gdy DMA stało się prawnie wiążące – czytamy.
Komisja Europejska wyjaśniła, że nałożone przez nią kary są znacznie niższe od maksymalnej kwoty, jaką firmy mogą zostać zobowiązane zapłacić – wynoszącej 10 proc. ich rocznego światowego obrotu. Przedstawiciele organu zaznaczyli, że próg 10 proc. należy traktować jako górną granicę, a nie punkt odniesienia podczas ustalania wysokości kar. Przy wyznaczaniu wysokości grzywien brano pod uwagę zarówno nowość przepisów, jak i stosunkowo krótki czas trwania naruszeń. (ao)
Źródło: theguardian.com, EU fines Apple and Meta for breaching fair competition rules, Jennifer Rankin, 23.04.2025