Facebook będzie musiał zmierzyć się z kolejnymi rozprawami sądowymi przez skandal z Cambridge Analytica. Tym razem firma została pozwana przez australijską organizację rządową The Office of the Australian Information Commissioner (OAIC), dbającą o prawa do prywatności i dostępu do informacji – podaje theguardian.com.
Jak czytamy, pozew złożony w sądzie federalnym opiera się na zarzucie naruszenia prywatności ponad 300 tysięcy Australijczyków korzystających z Facebooka w okresie od marca 2014 roku do maja roku 2015. Dane obejmowały imiona i nazwiska, daty urodzenia, adresy e-mail, lokalizację, listę znajomych, polubione strony i wiadomości. W rozmowie ze źródłem sprawę skomentowała komisarz z OAIC do spraw informacji i prywatności, Angelene Falk,: „Uważamy, że Facebook był skonstruowany tak, aby użytkownicy nie byli w stanie dokonać rozsądnego wyboru i kontrolować sposobu ujawniania ich danych osobowych”.
Źródło przytacza także wypowiedź rzeczniczki prasowej Facebooka, która przyznała, że firma od dwóch lat jest w kontakcie z OAIC i próbuje rozwiązać tę sprawę. „Wprowadziliśmy poważne zmiany na naszych platformach w porozumieniu z międzynarodowymi organami regulacyjnymi, aby ograniczyć informacje dostępne dla twórców aplikacji, wprowadzić nowe protokoły zarządzania i zbudować wiodące w branży mechanizmy kontroli, chroniące dane użytkowników” – mówiła rzeczniczka cytowana przez źródło.
Jak czytamy dalej, australijskie prawo może nałożyć na firmę karę w maksymalnej wysokości 1,7 mln dol. za każde naruszenie przepisów. Theguardian.com zaznacza, że choć OAIC zgłosiło wielokrotne naruszenia, to nie poinformowało, czy Facebook odpowie za każdy z ponad 311 tys. przypadków.
Przypomnijmy, że firma Cambridge Analytica zbierała dane dzięki aplikacji „thisisyourdigitallife”, która w ramach działań naukowych miała oferować użytkownikom opis osobowości sformułowany na podstawie aktywności na Facebooku. Nie wiedzieli oni jednak, że te informacje będą wykorzystywane w celach komercyjnych. Łącznie skradziono dane 87 mln użytkowników (w Polsce aplikację tę miały zainstalować 23 osoby). Jak podaje thegurdian.com, w Australii z „thisisyourdigitallife” skorzystało 53 użytkowników. W Stanach Zjednoczonych Federalna Komisja Handlu nałożyła na Facebooka karę w wysokości 5 mld dolarów. (ak)