Avon Kontra Przemoc we współpracy z fundacją Feminoteka pod koniec listopada 2021 roku rozpoczęły kampanię społeczną „Rachunek przemocy”. Jej celem jest edukowanie na temat przemocy ekonomicznej.
Jak informują organizatorzy kampanii, co siódmy Polak akceptuje wydzielanie pieniędzy i kontrolowanie wszystkich wydatków przez partnera. Z kolei co czwarty, który doświadcza przemocy ekonomicznej, przyznaje, że jest to zjawisko powtarzające się w jego życiu. Temu problemowi poświęcona jest kampania Avon Kontra Przemoc realizowana w ramach międzynarodowej akcji „16 Dni Przeciw Przemocy ze względu na Płeć”.
Celem kampanii jest edukowanie kobiet i mężczyzn na temat tego, czym jest przemoc ekonomiczna oraz jakie są jej przejawy. „Marka wystawia opresyjnym partnerom »Rachunek przemocy«, a osobom, które jej doświadczają, oferuje pomoc poprzez pierwszą przeciwprzemocową aplikację Avon Alert, uruchomioną w 2019 roku” – czytamy w komunikacie.
„Celowe uzależnienie finansowe, wydzielanie, kontrolowanie, nadmierne krytykowanie wydatków, to przejaw przemocy. Niestety wciąż wiele osób, które doświadczają agresywnych, upokarzających zachowań w tym obszarze, nie wie, że ma prawo i może zwrócić się o pomoc. Poprzez naszą kampanię i działania edukacyjne chcemy to zmienić” – mówi Joanna Piotrowska, prezeska fundacji Feminoteka.
Organizatorzy kampanii wyjaśniają, że przemoc ekonomiczna to „zachowania mające na celu kontrolę zdolności partnerki lub partnera do nabywania, utrzymywania i korzystania z zasobów ekonomicznych”. Raport „Ogólnopolska diagnoza zjawiska przemocy w rodzinie” pokazał, że przemoc ekonomiczna pozostaje obszarem najmniej zrozumianym oraz trudnym do scharakteryzowania i rozpoznania. Ponadto 14 proc. badanych zgodziło się ze stwierdzeniem, że „wydzielanie pieniędzy i kontrolowanie wszystkich wydatków, to przejaw gospodarności współmałżonka”.
„Zwracamy uwagę na problem przemocy ekonomicznej ze względu na to, jak mało się o niej mówi i jak nieświadome jej istnienia jest społeczeństwo” – mówi Agnieszka Isa, dyrektor generalna w Avon Cosmetics Polska. Firma planuje przekazanie w ciągu najbliższego roku 1,35 mln dolarów (globalnie) na wsparcie organizacji pożytku publicznego, pomagającym kobietom w walce z tym zjawiskiem. „Nie zapominamy także o naszych pracownikach. W ubiegłym roku wprowadziliśmy procedurę postępowania w przypadku przemocy zwaną Protokołem GBV, dzięki której osoby w trudnej sytuacji mogą skorzystać ze wsparcia Ambasadora ds. Przemocy lub otrzymać dodatkowy urlop” – dodaje dyrektorka generalna Avon.
Kampania prowadzona będzie w mediach społecznościowych i prasie. Kampanię wspiera również BNP Paribas Bank Polska, który wyświetli na bankomatach i ekranach TV w ponad 440 placówkach w całym kraju specjalne plansze edukujące na temat przemocy ekonomicznej i tego, gdzie można zwrócić się po pomoc. Komunikacja o kampanii pojawi się też w mediach własnych i social mediach banku.
Za tegoroczną strategię, koncept kreatywny, komunikację PR i aktywację z influncerami odpowiada agencja Garden of Words, za działania w social mediach – marka Avon. Za wsparcie obecności w mediach odpowiada również agencja mediowa Starcom. (mb)