Nowa wystawa badaczki z Uniwersytetu Oksfordzkiego zbadała algorytm Instagrama jako kuratora – podaje news.artnet.com. Autorką pomysłu jest Laura Herman, doktorantka.
Jak czytamy, wystawa „The Algorithmic Pedestal” odbywała się od 11 do 17 stycznia 2023 roku w J/M Gallery w Londynie. Celem całej akcji było porównanie algorytmu Instagrama z wystawą przygotowaną przez kuratora.
Pomysłodawczyni projektu poprosiła Fabienne Hess, artystkę i kuratorkę, o wybranie i pokazanie obrazów z kolekcji Metropolitan Museum of Art – czytamy. Źródło zauważa, że prace są częścią „Dataset of Loss”, zbioru obrazów, które artystka tworzyła przez trzy lata, aby przeciwstawić się percepcji opartej na algorytmach.
Drugą częścią projektu było stworzenie konta na Instagramie, na które od listopada 2022 roku przesyłano obrazy. Te posty, które wyświetliły się użytkownikom najczęściej, stały się częścią wystawy – podaje źródło.
Laura Herman skomentowała, że „w ostatnich miesiącach Instagram publicznie ogłosił, że o treściach wyświetlanych w kanałach użytkowników będzie coraz częściej decydować algorytm” – przytacza źródło. Dodała ona także, że obawia się, że „artyści również mogą czuć się zmuszeni do tworzenia dzieł preferowanych przez algorytmy” – czytamy dalej.
Źródło informuje, że Uniwersytet Oksfordzki prowadzi także badania nad stronniczością rekomendacji podsyłanych użytkownikom przez sztuczną inteligencję. (bs)