„Profesjonalista, bogacz i przyjaciel… Wzbudza zaufanie… Kojarzy się z bezpieczeństwem i zadowoleniem” – takie cechy przypisują produktom markowym Polacy. Badanie pod tytułem „Co Polacy sądzą o marce 2006” zostało przeprowadzone przez TNS OBOP. Jest ono częścią trzeciej edycji ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Wybierz Markowe” zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Wytwórców Produktów Markowych ProMarka.
Wyniki badań pokazują, że Polacy myślą o markach jak o znajomych, towarzyszących w pracy, domu, szkole, w chwilach odpoczynku. Respondenci opisują je nadając im ludzkie cechy i identyfikując z osobami z najbliższego otoczenia. Personifikacja produktu markowego prowadzi do skojarzeń z profesjonalistą (35%), bogaczem i przyjacielem (po 20% wskazań).
Pojęcie marki stale towarzyszy konsumentom w Polsce i staje się coraz ważniejszym czynnikiem podczas robienia zakupów. Podobnie jak w 2005 roku, czterech na pięciu Polaków podczas codziennych zakupów chętnie sięga po produkty markowe. Polacy przy zakupach produktów codziennego użytku kierują się głównie jakością (63%), ceną (74%) i doświadczeniem (37%).
Badanie wykazało również znaczny wzrost znaczenia marki (o 50%). Szczegółowe informacje o projekcie „Wybierz markowe” i badaniach można znaleźć na stronie internetowej.