czwartek, 19 września, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościBadanie EY: 61 proc. konsumentów obawia się o swoje dane. Korzystna oferta...

Badanie EY: 61 proc. konsumentów obawia się o swoje dane. Korzystna oferta łagodzi te obawy

Wyniki najnowszej edycji badania EY „Future Consumer Index” potwierdziły rosnące obawy osób korzystających z usług cyfrowych o bezpieczeństwo ich danych w sieci. Badanie wskazuje, że rośnie poziom wiedzy na temat cyberzagrożeń nie tylko wśród firm, lecz także wśród konsumentów.

61 proc. osób korzystających z usług cyfrowych, takich jak aplikacje sklepów internetowych, obawia się, że przekazane tam informacje zostaną wykorzystane do kradzieży ich tożsamości. Tylko w ciągu roku odsetek ten wzrósł o 6 pkt. proc.

„W wyniku ataków przeprowadzonych na znane osoby lub masowych wycieków danych z przedsiębiorstw świadomość na temat takich zjawisk jak kradzież tożsamości staje się coraz większa. W ślad za tym rosną zaś obawy o to, czy udostępniane informacje w pewnym momencie nie zostaną wykorzystane przeciwko nam” – mówi Patryk Gęborys, partner EY.

Wykres: Obawy konsumentów dotyczące wykorzystania usług lub produktów cyfrowych

Źródło: ey.com

Rosną obawy o bezpieczeństwo danych zbieranych przez aplikacje

Jak wskazują przeprowadzający badanie, największy wzrost niepewności, bo aż o 9 pkt. proc., wiąże się ze śledzeniem przez aplikacje wszystkich aktywności użytkowników w sieci. Ponadto 50 proc. badanych podejrzewa firmy o szpiegowanie za pomocą urządzeń aktywowanych głosem.

Obawy dotyczą również zbierania plików cookies – 65 proc. respondentów wykazuje obawę o to, że informacje na ich temat mogą być niewłaściwie przechowywane, a 62 proc. konsumentów potwierdza, że towarzyszy im przeświadczenie, że przekazane dane mogą zostać wykradzione i wykorzystane do cyberataku.

Twórcy badania przekazali jednak, że mimo rosnących obaw wciąż 33 proc. młodszych i 30 proc. starszych konsumentów pobiera aplikacje ze względu na to, że przechowywanie ich danych płatności czy adresu dostawy usprawnia proces dokonywania zakupów. Eksperci radzą, że warto zabezpieczyć się przed ewentualnym atakiem, np. poprzez zakładanie dodatkowych adresów e-mail służących wyłącznie do zakupów online czy korzystanie z kart przedpłaconych.

Korzystna oferta zmniejsza obawy konsumentów

Chociaż 65 proc. konsumentów planuje zwracać większą uwagę na sposób, w jaki konkretne firmy przechowują ich dane, to równocześnie aż 28 proc. badanych jest gotowych przekazać dane umożliwiające ich identyfikację w zamian za personalizowane oferty.

„Konkurowanie na cenę i jakość usług to podstawa funkcjonowania każdej branży. Wraz z rozwojem narzędzi cyfrowych coraz częściej przewagę będzie można budować poprzez jeszcze jeden aspekt – cyfrową ochronę danych stanowiącą naturalne uzupełnienie dla innowacyjności. Konsumenci – zarówno indywidualni jak i korporacyjni – są coraz bardziej świadomi na temat ryzyka, do jakich może doprowadzić wyciek informacji. Stąd na znaczeniu będą zyskiwać firmy, które będą łączyć transparentność i wysoki poziom ochrony przechowywanych danych” – prognozuje Mateusz Mazur, partner EY, lider obszaru inżynierii cyfrowej. (kn)

O badaniu

Badanie EY „Future Consumer Index” ma na celu śledzenie zmian zachowań konsumentów na przestrzeni czasu i na różnych rynkach globalnych. W 14. edycji badania, która została przeprowadzona od 29 marca do 10 kwietnia 2024 roku, wzięło udział ponad 23 tys. konsumentów z Ameryki Północnej i Południowej, Europy, Azji, Afryki, Australii i Oceanii

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj