We wrześniu 2021 roku Facebook przedstawił raport z badania „State of Small Business”, który pokazuje sytuację małych i średnich firm w czasie pandemii COVID-19. Z zebranych z 30 krajów danych wynika, że polscy przedsiębiorcy radzą sobie ze skutkami gospodarczymi kryzysu lepiej, niż większość firm na świecie.
Badanie realizowano w lipcu i sierpniu 2021 roku. Globalnie wzięło w nim udział ponad 35 tys. właścicieli małych i średnich firm (zatrudniających do 250 pracowników). które są obecne na Facebooku. 571 reprezentantów polskich podmiotów gospodarczych udzieliło informacji na temat sytuacji w Polsce.
W komunikacie prasowym serwisu czytamy, że mimo ograniczeń związanych z pandemią, działalność nadal prowadzi 92 proc. przedsiębiorstw – globalnie 82 proc. Lepiej przedstawiają się także wyniki polskich firm, jeśli chodzi o redukcję zatrudnienia. Na świecie decyzję o zwolnieniach deklarowało 36 proc. przedsiębiorców, w Polsce – 19 proc.
Raport wskazuje jednak także na wzrastającą niepewność co do przyszłości, szczególnie biorąc pod uwagę poprzednią edycję badania, zaprezentowaną w lipcu 2020 roku. 23 proc. firm martwi się o zachowanie płynności finansowej ( o 10 punktów proc. więcej niż w zeszłym roku), a 44 proc. spodziewa się zmniejszonego popytu na oferowane towary i usługi ( więcej o osiem punktów proc.). Jednak pomimo rosnącego zmęczenia pandemią 29 proc. przedsiębiorstw zanotowało wzrost obrotów (12 punktów proc. więcej niż w poprzednim badaniu). Pewność, że firma utrzyma się na rynku przez kolejny rok deklaruje 52 proc. badanych w Polsce, a globalnie – 48 proc.
Badanie dotyczyło także wykorzystania narzędzi cyfrowych w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. „Już do 88 proc. wzrósł odsetek małych i średnich przedsiębiorstw wykorzystujące narzędzia cyfrowe do reklamy, sprzedaży, kontaktu z klientami, a także analizy swoich wyników czy nawet rekrutowania pracowników. Jednocześnie z raportu jasno wynika, że firmy wykorzystujące do sprzedaży narzędzia cyfrowe lepiej radzą sobie w czasie pandemii, dlatego nie dziwi, że 53 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że ich ucyfrowienie nie zmieni się po zakończeniu pandemii i ustaniu obostrzeń” – mówi Robert Bednarski, dyrektor na region Europy Środkowo-Wschodniej w Facebooku. Jeśli chodzi o dane w Polsce, to 36 proc. właścicieli firm deklarowało, że narzędzia cyfrowe zapewniają minimum ¼ sprzedaży, podczas gdy średnia na świecie to 46 proc.
Raport różnicuje także sytuację polskich przedsiębiorstw pod względem płci. Firmy prowadzone przez kobiety w 92 proc. kontynuowały działalność w stosunku do 94 proc. zarządzanych przez mężczyzn. 47 proc. małych i średnich przedsiębiorstw kobiet deklarowało spadek sprzedaży w porównaniu z odpowiadającym miesiącem w zeszłym roku – wśród firm prowadzonych przez mężczyzn był to spadek wśród 44 proc. Jeśli chodzi o wzrost sprzedaży, to wskazało na niego zarówno 30 proc. przedsiębiorstw zarządzanych przez kobiety, jak i 30 proc. kierowanych przez mężczyzn. (ap)