niedziela, 22 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościBadanie „Menedżerowie CSR” w Polsce: nadchodzi renesans odpowiedzialnego biznesu

Badanie „Menedżerowie CSR” w Polsce: nadchodzi renesans odpowiedzialnego biznesu

Społeczna odpowiedzialność biznesu jest obecnie w Polsce na tyle istotna i w tak dużym stopniu wpływa na jego funkcjonowanie, że przedstawiciele firm w zdecydowanej większości są zgodni co do jej dalszego rozwoju, a nawet wejścia w fazę renesansu – wynika z badania „Menedżerowie CSR” zorganizowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Głównym celem badania było sprawdzenie, jakie są opinie na temat osiągnięć CSR w polskim biznesie na przestrzeni ostatnich 15 lat oraz jak postrzegane są perspektywy jego rozwoju. Według respondentów ostatnie 15 lat pokazało, że CSR ma wpływ na sposób funkcjonowania biznesu w Polsce – z taką opinią zgadza się ponad 81 proc. badanych, w tym zdecydowanie na tak jest 16 proc., a 65 proc. to odpowiedzi „raczej tak”. Wpływ działań CSR ponad 60 proc. respondentów dostrzega w zmianie sposobu funkcjonowania firm, a po około 30 proc. wskazań zdobyły opinie, że CSR przyczynił się do zwracania uwagi na ekologię i społeczeństwo.

Jak wynika z badania, zdaniem 78 proc. badanych postęp we wdrażaniu CSR zawdzięczamy międzynarodowym korporacjom, które otwierając swoje siedziby dokonały jednocześnie transferu międzynarodowych standardów. Ważne były także inicjatywa i zaangażowanie pojedynczych osób, które aktywnie włączyły się w popularyzację idei oraz rosnące wymagania coraz bardziej świadomych partnerów biznesowych i konsumentów. Największą barierą rozwoju CSR minionych 15 lat okazał się  z kolei brak zrozumienia idei przez kadry zarządzające firmami – tak uważa 46 proc. ankietowanych. Co ciekawe, menedżerowie właśnie taką samą przeszkodę wskazują mówiąc o prognozach na następne 15 lat.  

Badanie wskazuje jednak, że przewidywania na nadchodzące 15 lat są dla CSR optymistyczne. Około 40 proc. respondentów uważa, że albo CSR wejdzie w fazę dojrzałości, charakteryzującą się włączaniem kwestii społecznych i środowiskowych do modelu biznesowego, albo przeżyje renesans – kolejne przedsiębiorstwa dołączą do sieci odpowiedzialnych.  Nikt nie obawia się, że CSR czeka faza schyłkowa i brak zainteresowania tym tematem.

Badanie „Menedżerowie CSR” zrealizowane zostało w Polsce w okresie maj-lipiec 2015 roku przez firmę badawczą PBS na zlecenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Partnerem badania jest firma Deloitte. W polskiej wersji badania wzięły udział osoby zajmujące się na co dzień społeczną odpowiedzialnością biznesu: pracownicy firm funkcjonujących na terenie Polski, reprezentujących cały przekrój gospodarki. W większości były to duże firmy, zatrudniające minimum 250 osób (65 proc.). Blisko 4/5 respondentów stanowiły kobiety. Badanie pokazało perspektywę osób młodych, które CSR zajmują się od niedawna, oraz tych z długoletnim doświadczeniem (1/3 badanych miała staż w CSR 8 lat i więcej, mniej doświadczeni (staż 5-7 lat) to grupa 28 proc., zaś poniżej 4 lat – 38 proc.). W ramach badania zrealizowano dwa komponenty – ilościowy (133 wywiady) i jakościowy (16 respondentów).

Wyniki badania zostały po raz pierwszy zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji „Biznes, który zmienia świat” 20 października w Warszawie. PRoto.pl było patronem medialnym konferencji.

 

Cały raport do pobrania pod linkiem

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj