Firma Nielsen postanowiła zbadać, jak poszczególne rodzaje treści wpływają na stosunek klientów do produktów. Najskuteczniejsze okazały się teksty ekspertów niezwiązanych z producentem danego produktu.
Twórcy badania zaangażowali grupę 900 osób. Sprawdzili, jak duży, pozytywny wpływ na znajomość dziewięciu rodzajów produktów, stosunek do nich oraz rozpatrywanie ich zakupu mają trzy rodzaje materiałów: treści eksperckie, recenzje klientów oraz treści stworzone przez same marki. Badane osoby wypełniły internetową ankietę przed i po zaprezentowaniu tych trzech rodzajów treści.
Na zmianę podejścia potencjalnych nabywców największy wpływ miały materiały eksperckie. Biorąc pod uwagę wszystkie grupy produktów, treści eksperckie były o 88 proc. bardziej skuteczne w zwiększeniu znajomości danego produktu, niż treści sygnowane przez marki oraz o 50 proc. bardziej skuteczne od recenzji klientów. W przypadku treści eksperckich wzrost odczucia bliskości do danego produktu był o 50 proc. większy niż w przypadku materiałów marek i o 20 proc. większy niż w przypadku recenzji samych użytkowników. Również dzięki materiałom eksperckim więcej potencjalnych klientów zaczęło rozważać zakup danego produktu, niż w przypadku dwóch pozostałych rodzajów treści.
Jak czytamy w komentarzu do badania, są dwa powody dużej skuteczności materiałów eksperckich. Połowa badanych zaznaczyła, że nie wierzy w rzetelną ocenę produktów zawartą w materiałach firmowych. Natomiast 61 proc. nie ufa recenzjom sponsorowanym przez producentów recenzowanych produktów. W odróżnieniu od nich treści eksperckie mogą dostarczyć rzetelnej oceny, która jest istotna zwłaszcza w końcowym procesie podejmowania decyzji zakupowej.
Po drugie, klienci uważają treści eksperckie za bogatsze źródło informacji. I właśnie szeroki zakres informacji, w połączeniu z przekonaniem o rzetelności ocen ekspertów powoduje, że materiały eksperckie okazały się najskuteczniejsze. (ks)