Jak rozwija się e-mail marketing w Polsce? Po raz dwunasty sprawdziła to firma SARE.
Badanie przeprowadzono od 18 czerwca do 30 września 2015 roku. Wzięło w nim udział ponad 2 tys. osób. Część ankiety skierowana była do pracowników działów marketingu, PR, menedżerów, dyrektorów i właścicieli firm.
Spam
Respondentów zapytano o to, jak często pojawia się on na ich skrzynkach, Jedynie 3 proc. uczestników badania przyznało, że nie otrzymuje go wcale. Rok temu stanowili oni 6 proc. Z drugiej strony, do ponad 1/3 ankietowanych codziennie dociera od 4 do 10 niechcianych wiadomości. W porównaniu z rokiem 2014 można zaobserwować spadek liczby spamu – najnowsze badania pokazują, że 14 proc. respondentów otrzymało więcej niż 21 takich wiadomości w ciągu dnia, podczas gdy rok temu ich liczba wynosiła 20 proc.
Autorzy ankiety zapytali także o to, jak użytkownicy poczty elektronicznej radzą sobie ze spamem. Z badania wynika, że aż 76 proc. korzysta z filtrów antyspamowych, a wyświetlanie grafik w mailach blokuje 59 proc.
Newslettery a użytkownicy
Kolejnym zagadnieniem podjętym w ankiecie są newslettery. Aż 92 proc. respondentów wykorzystuje taki kanał komunikacji. Porównując dane z lat poprzednich, można zauważyć, że ten odsetek ciągle wzrasta. W 2008 roku wynosił on 87 proc., w 2014 – 90 proc. Następnie zapytano o rodzaj subskrybowanych newsletterów. Te dotyczące relacji inwestorskich cieszą się najmniejszą popularnością – 13 proc., największą zaś – branżowe czy informacyjne – 87 proc. Nie gorzej sytuacja wygląda dla serwisów zakupowych czy sieci handlowych – ich newslettery subskrybuje 49 proc. badanych. „Zainteresowanie tematyką serwisu” – to najczęściej wybierany powód zapisania się do newslettera. 61 proc. ankietowanych ceni sobie w nich szybki dostęp do informacji.
Z raportu dowiadujemy się także, jak często odbiorcy chcą otrzymywać newslettery. Większość z nich sprecyzowała, że najlepiej gdyby pojawiały się one co tydzień. Jeśli chodzi o czas ich dostarczania, część respondentów preferuje godziny poranne, przed godz. 9 (34 proc.), dla innych jest to obojętne (32 proc.).
Respondenci podzielili się także własnym przepisem na idealny newsletter. Przede wszystkim, według nich, powinien być on czytelny i przejrzysty (85 proc), dostarczać oczekiwanych treści (82 proc.) oraz być atrakcyjny graficznie (42 proc.). Ankieterzy określili również co im w tym rodzaju wiadomości najbardziej przeszkadza, i jak wynika z raportu jest to brak możliwości wypisania się. W skali od 1-5 ocenili tę właściwość na 4,5. Badani dostrzegają w newstellerach literówki (3,8). Jak czytamy w raporcie, ważne, by „testować mailingi przed ostateczną wysyłką”.
Newslettery a firmy
To nie koniec pytań i odpowiedzi dotyczących newsletterów. 40 proc badanych zadeklarowało, że firmy, w których pracują wysyłają ten rodzaj wiadomości do klientów. Liczba osób, które uważają to działanie za zbędne była mniejsza o 11 p.p. Następnie czytamy, że wiadomości są dostosowywane do prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych u 42 proc. badanych. Tylko 8 proc. nie stosuje wiadomości responsywnych. Z raportu wynika także, że 56 proc. ankietowanych stosuje targetowanie w kampaniach e-mail marketingowych. Ta praktyka staje się coraz bardziej popularna, bowiem w 2009 roku odsetek ten wynosił jedynie 33 proc. Dane pokazują, że 48 proc. respondentów nie personalizuje treści wiadomości w swoich kampaniach. Czytamy także, że od lat nie bada się przyczyn rezygnacji z newslettera.
Kampanie e-mailingowe
Kolejną podjętą w badaniu kwestią jest testowanie. 91 proc. sprawdza poprawność kreacji przed jej wysyłką. W jaki sposób? Testy poprawnego wyświetlania w programach pocztowych realizuje najwięcej badanych (76 proc.). Natomiast spam testy wybiera 56 proc.
Wyniki pokazują, że do komunikacji w sieci najczęściej stosuje się pocztę e-mail (90 proc.) i social media (80 proc.). Ponadto, 77 proc. badanych wyznaje, że nie integruje działań online z działaniami offline. Kampanie e-mail marketingowe z social media integruje 72 proc. uczestników ankiety, z reklamą w wyszukiwarkach – o 27 p.p. mniej.
Ankieterzy podjęli również próbę odpowiedzi na pytanie czy dzięki e-mail marketingowi firma może osiągnąć wymierne korzyści. Potencjał tego narzędzia dostrzega aż 90 proc. respondentów. Jakie profity można zdobyć? Przede wszystkim większą liczbę kontaktów z klientami (73 proc.), wzrost sprzedaży (58 proc.) oraz większą liczbę odwiedzin strony internetowej (52 proc.).
Pełny raport