Millenialsi są wyzwaniem dla firm dostarczających kontentu cyfrowego, bo wymagają tworzenia wciąż nowych modeli komunikacji cyfrowej – wynika z badania Bain&Company „#hashtag: Nowa fala kontentu pokolenia internetu”…
Termin „pokolenie #hashtag” oznacza osoby aktywnie korzystające z nowoczesnych technologii. Dzielą się na dwie grupy: młodsze i starsze pokolenie #hashtag. Młodsze pokolenie to tzw. „millenialsi”, czyli ludzie niepamiętający „życia sprzed internetu”. Starsze pokolenie stanowią osoby, które w przeszłości korzystały z urządzeń analogowych, a obecnie biegle korzystają z nowoczesnych technologii.
Główne wnioski z badania są takie, że 70 proc. społeczeństwa posiada smartfon, a 47 proc. tablet (w 2013 r. było to odpowiednio 64 i 39 proc).
W Polsce ze smartfona korzysta 66 proc. przedstawicieli młodszego i niewiele mniej, bo 60 proc. starszego pokolenia #hashtag.
Na rynkach rozwiniętych 59 proc. konsumentów w wieku 26-35 regularnie korzysta z urządzeń cyfrowych, a tylko 11 proc. badanych na tych rynkach uważa się za „konsumentów analogowych”. Na rynkach wschodzących z urządzeń cyfrowych regularnie korzysta tylko nieco ponad 30 proc. konsumentów powyżej 25 r.ż.
63 proc. badanych powyżej 35 roku życia ogląda filmy w internecie, a 93 proc. słucha w ten sposób muzyki. W przypadku młodszych konsumentów (15-25 lat) liczby te są jeszcze wyższe – 87 proc. ogląda filmy w internecie, a muzyki on-line słucha 98 proc. badanych.
Rozwój nowoczesnych technologii wpłynął na zachowania wszystkich grup wiekowych – prawie 96 proc. osób w wieku 26-35 lat 93 proc. osób powyżej 36 roku życia deklaruje, że słucha muzyki on-line. W przypadku osób w wieku 15-25 lat wskaźnik ten jest niewiele wyższy – wynosi 98 proc.
Na rynkach rozwiniętych blisko 70 proc. filmów, muzyki i gier dostępnych jest w formacie cyfrowym (dla muzyki wskaźnik wynosi aż 94 proc.), ale tylko 38 proc. wydawanych książek można czytać w formie e-booka. Na rynkach wschodzących tylko ok. 40 proc. kontentu dostępnego jest w formie cyfrowej (48 proc. muzyki i 45 proc. gier).
W krajach rozwiniętych filmy w internecie ogląda 63 proc. przedstawicieli starszego i 87 proc. młodszego pokolenia #hashtag. Muzyki w ten sposób słucha 93 proc. starszych i 98 proc. millenialsów.
Popyt przedstawicieli pokolenia #hashtag na nowoczesne formaty cyfrowe wciąż rośnie. Sukces firm chcących na niego odpowiedzieć będzie zależał od tego, na ile szybko będą w stanie dostosować się do nowych oczekiwań rynku. Może to wymagać od nich inwestycji w nowe formaty lub zmiany dotychczasowego modelu biznesowego – podsumowuje wyniki badania Jacek Poświata, dyrektor zarządzający Bain&Company w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Eksperci Bain rekomendują, by firmy inwestowały w nowoczesne formaty. Zmiana formatu kontentu, w którym konsument jest jedynie biernym odbiorcą, do modelu hybrydowego, angażującego konsumenta.
Kolejnym elementem wymagającym zmiany jest szukanie innego modelu biznesowego niż tradycyjna sprzedaż reklam i abonament, a także zapewnienie odpowiednich łączy umożliwiających szybki transfer, a zatem stały dostęp do kontentu cyfrowego.
Badanie Bain objęło blisko 7000 osób z 10 krajów na świecie.