W grudniu 2024 roku Benefit Systems, polskie przedsiębiorstwo będące właścicielem marki MultiSport, poinformowało o starcie kampanii edukacyjnej. Jak podkreśla firma, 34 proc. Polaków nie podejmuje żadnej aktywności w ciągu miesiąca, a co piąty ćwiczy tylko w wybranych okresach. Odkładanie ruchu na później, przy jednoczesnej świadomości wynikających z tego konsekwencji, Benefit Systems nazywa „sportkrastynacją”. Inicjatywa ma na celu oswajanie aktywności fizycznej metodą małych kroków i prezentowanie praktycznych wskazówek na to, jak ruszać się częściej.
Według Benefit Systems, prokrastynacja jest powszechnym zjawiskiem, które polega na dobrowolnym zwlekaniu z realizacją zamierzonych działań pomimo świadomości negatywnych skutków. Ludzie mogą prokrastynować w wielu dziedzinach życia – również w zakresie aktywności fizycznej. Firma nazwała tego typu odkładanie „sportkrastynacją”. Jest to nowe słowo, ale o dobrze znanym znaczeniu.
„Określenie »sportkrastynacja« odnosi się do poziomu aktywności fizycznej niektórych Polaków. Wyniki badań jasno pokazują, że wciąż co trzeci z nas nie podejmuje żadnej formy ruchu. Unikamy jej lub odkładamy na jutro, na za tydzień, na nowy rok. Tłumaczymy się zmęczeniem, obowiązkami, wiecznym brakiem czasu. Z drugiej strony obserwujemy rosnące zaangażowanie i chęć do ruchu wśród osób, które prowadzą aktywne życie. Wsłuchując się w głos obu tych grup oraz podążając za opiniami ekspertów i doświadczeniami zgromadzonymi przy rozwijaniu programu MultiSport, stworzyliśmy inicjatywę, której celem jest przerwanie błędnego koła »sportkrastynacji«” – mówi Dorota Szostek, dyrektor marketingu w Benefit Systems.
W ramach akcji edukacyjnej marki MultiSport firma chce walczyć ze „sportkrastynacją”, stawiając sobie za główne cele oswojenie aktywności fizycznej i pokazanie, że nie trzeba się jej obawiać. Według Benefit Systems, łatwo bowiem wpleść ją w codzienne obowiązki, stosując metodę małych kroków. Ułatwić ich podejmowanie może merytoryczna wiedza ekspertów z obszarów medycyny, psychologii, zdrowego stylu życia i sportu, przekazywana w formie praktycznych porad, które będą stanowiły odpowiedź na każdą wymówkę.
W związku z dużym znaczeniem siły motywacji podczas realizacji zamierzonych działań, częścią akcji jest ośmioodcinkowy poradnik wideo. Dr Ewa Hartman odpowiada w materiałach na wynikające z badań konkretne obawy Polaków, skłaniające ich do „sportkrastynacji”. Filmy m.in. pokazują, jak samym myśleniem można zmienić podejście do aktywności, oraz w jaki sposób nauczyć się zarządzać czasem i wplatać aktywności do codzienności, a także wyjaśniają znaczenie mikronawyków, które prowadzą do wielkich zmian. Ważne jest również oswojenie się z przestrzenią klubu fitness, w czym ma pomóc kolejny kilkuczęściowy poradnik wideo. W materiałach trener obala wszelkie blokady przed uczęszczaniem do tego typu obiektów, pokazuje sposoby na to, jak przygotować się do treningu, korzystać z maszyn, wykonywać rozgrzewkę i trening oraz pomaga skutecznie przezwyciężyć obawy przed pójściem na siłownię. Stworzone w ramach kampanii materiały są dostępne na stronie sportkrastynacja.pl.
Ponadto, zaangażowani w akcję eksperci, w tym dr Ewa Hartman, dr Joanna Wojsiat, dr Joanna Gutral, dr Damian Parol, Marta Niedźwiecka, Mateusz Majchrzak, Łukasz Orbitowski oraz Joanna Flis, na swoich profilach w serwisach społecznościowych podzielą się historiami dotyczącymi pokonywania barier dla aktywności fizycznej oraz zainspirują do przerwania „sportkrastynacji”.
Informacje o kolejnych elementach akcji będą pojawiać się sukcesywnie na stronie inicjatywy oraz w mediach społecznościowych marki MultiSport. (ao)