Połowa pierwszej dziesiątki najcenniejszych globalnych marek to firmy technologiczne. Tak samo jak rok temu, w rankingu firmy Interbrands zwyciężyło Apple. Od zeszłego roku jej wartość wzrosła o 21 proc. i obecnie wynosi prawie 119 mld dolarów.
Poza pięcioma firmami technologicznymi w pierwszej dziesiątce znalazło się miejsce dla trzech firm motoryzacyjnych oraz dla GE, Coca-Coli i McDonald’s.
W pierwszej setce znalazło się 13 firm technologicznych. Również do przedstawiciela tej branży należy najbardziej spektakularny wzrost wartości w porównaniu do zeszłego roku. Wycena marki Facebook wzrosła aż o 86 proc. i osiągnęła poziom 14,4 mld dolarów, co dało jej 29. miejsce w zestawieniu. Tak samo jak rok temu, największy spadek wartości odnotowała Nokia, tym razem o 44 proc. (do poziomu 4,1 mld dolarów).
Jak na tle globalnych liderów plasują się polskie marki? Jak wynika z zestawienia opublikowanego przez Rzeczpospolitą, 330 najcenniejszych polskich marek jest wartych o prawie miliard mniej niż marka Pepsi (w tym roku wyceniona na 19,1 mld dolarów). Orlen, lider polskiego zestawienia, jest wart ok. 1,2 mld dolarów – o 2,9 mld mniej niż Nintendo, zamykające listę Best Global Brands.
W zestawieniu tym uwzględniono tylko te marki, których przychód przynajmniej w 30 proc. pochodzi spoza macierzystego regionu, które są powszechnie znane na trzech głównych kontynentach oraz na rynkach wschodzących. Pod uwagę brano także rolę marki w podejmowaniu decyzji zakupowych, siłę marki i dane finansowe, dostarczone przez same firmy i agencję Thomson Reuters. (ks)