Joe Biden rozpoczął kampanię prezydencką na TikToku – pomimo tego, że aplikacja została zakazana na większości urządzeń rządowych w Stanach Zjednoczonych ze względów bezpieczeństwa – przekazuje theguardian.com.
Jak czytamy, 11 lutego 2024 roku zespół odpowiedzialny za kampanię reelekcyjną Bidena uruchomił jego konto w serwisie TikTok. Celem obecności na platformie ma być „dotarcie do młodych wyborców przed listopadowymi wyborami prezydenckimi”.
Źródło przypomina, że w 2023 roku administracja Bidena nakazała agencjom rządowym usunięcie TikToka z telefonów i urządzeń należących do rządu federalnego. Powodami tej decyzji miały być obawy, że chiński rząd uzyska dostęp do danych użytkowników lub wpłynie na wyświetlane w aplikacji treści.
11 lutego 2024 roku demokratyczny senator Mark Warner wyraził zaniepokojenie decyzją Bidena. „Myślę, że nadal musimy szukać sposobu umożliwiającego nam pójście w ślady Indii, które zakazały TikToka” – powiedział. Polityk dodał, że martwi go „mieszany przekaz” rozpowszechniany w aplikacji.
Rzecznik Białego Domu John Kirby podkreślił natomiast, że nic nie zmieniło się w kwestii „obaw o bezpieczeństwo narodowe” odnośnie do korzystania z TikToka. „Ta polityka nadal obowiązuje” – zauważył.
TikTok utrzymuje, że nie będzie udostępniać danych użytkowników z USA chińskiemu rządowi. Deklaruje, że podjął środki w celu ochrony prywatności internautów. Jak czytamy, agencja prasowa Reuters, która przyczyniła się do powstania artykułu, poprosiła firmę o komentarz. „TikTok nie odpowiedział od razu” – dowiadujemy się.
Czytaj więcej: Stan Montana z całkowitym zakazem TikToka
W oświadczeniu zespołu odpowiedzialnego za kampanię Bidena można przeczytać, że podczas korzystania z aplikacji polityk zastosuje „zaawansowane środki ostrożności”. Co więcej, „będzie nadal spotykać się z wyborcami tam, gdzie są”. Mowa nie tylko o TikToku, ale także o innych aplikacjach społecznościowych, m.in. Instagramie czy platformie Truth Social, którą założył były prezydent USA Donald Trump.
Źródło podaje, że w marcu 2023 roku Komitet ds. Inwestycji Zagranicznych w Stanach Zjednoczonych (z ang. CFIUS – Committee on Foreign Investment in the United States) wezwał chińskich właścicieli TikToka do sprzedania swoich udziałów, jednak żądania organizacji nie zostały spełnione – dowiadujemy się.
W styczniu 2023 roku TikTok przekazał Kongresowi, że 170 mln Amerykanów korzysta obecnie z ich platformy. Rok temu aplikacji używało 150 mln użytkowników z tego kraju. (an)