Blisko 50 proc. kobiet spotkało się z negatywnymi komentarzami na temat swojego wyglądu, 24 proc. czuje, że bliscy nie akceptują ich wyglądu. Wsparciem dla kobiet są blogi i grupy dyskusyjne w mediach społecznościowych – to wnioski z badania przeprowadzonego wśród czytelniczek blogów o tematyce plus size przez Klaudię Kozanecką z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Z badań przeprowadzonych w październiku 2017 roku wynika, że niemal co druga kobieta doświadczyła nieprzychylnych reakcji związanych ze swoim wyglądem. Czytelniczki blogów o tematyce plus size prawie jednogłośnie przyznały, że nie są zadowolone ze swojej wagi i chciałyby schudnąć. Ponad 90 proc. badanych ma świadomość wpływu przekazów medialnych na sposób myślenia o wyglądzie kobiet, jednak większość z nich ulega przeświadczeniu, że obecnie idealna jest sylwetka szczupła albo wysportowana.
Jak wynika z badania, blogi i połączone z nimi grupy w portalach społecznościowych dają użytkowniczkom pole do wymiany doświadczeń i możliwość uzyskania wsparcia psychicznego. Ponad 81 proc. respondentek odpowiedziało, że czytanie tego rodzaju treści poprawia im nastrój i daje energię do działania. 2/3 ankietowanych przyznało, że dzięki temu wzrasta ich pewność siebie.
W badaniu przeanalizowano także potencjał reklamowy blogów. Okazuje się, że blisko 80 proc. respondentek przyznało, że czytając blogi, poszukuje inspiracji. Co druga ankietowana (55 proc.) potwierdziła z kolei, że korzysta z porad blogerek plus size w codziennym życiu. 2/3 czytelniczek tych blogów deklaruje natomiast, że byłaby skłonna wydać więcej na zakup zdrowej żywności.
„Niezwykła popularność blogów, vlogów, kanałów na YouTube jako nowych mediów zmusza nas do refleksji nie tylko nad istotą tych mediów, ale przede wszystkim nad ich rolą w życiu społecznym, w tym funkcją informacyjną i opiniotwórczą. Influencerzy, którzy są twórcami treści w tych kanałach komunikacyjnych, w których występują, pełnią jednocześnie funkcję »ambasadorów« marek i firm. Poprzez umieszczanie w swoich kanałach informacji, analiz, czy wartościujących ocen produktów, promują tym samym pewien styl życia” – komentuje Ewa Hope, wykładowca Politechniki Gdańskiej, specjalizująca się w dziedzinie etyki komunikowania. (mb)
O badaniu:
Badania zostały zrealizowane przez Klaudię Kozanecką w ramach modułu „Badania w PR” Katedry Publicystyki Ekonomicznej i Public Relations Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Udział w badaniu wzięło 1305 respondentek. 81,8 proc. stanowiły kobiety w wieku 18-34 lat, a 16,7 proc. w wieku 35-55 lat. Dominujące poziomy wykształcenia to średnie (46,3 proc.) oraz wyższe (43,8 proc.). Ponad połowa czytelniczek zadeklarowała zarobki do 2500 zł netto (53,1 proc.), zaś prawie 1/3 – od 2500 do 5000 zł netto (28,3 proc.). Nadzór merytoryczny nad badaniem: dr hab. Waldemar Rydzak, prof. nadzw. UEP oraz dr hab. Anna Matuszczak, prof. nadzw. UEP.