Jak czytamy w serwisie nowymarketing.pl, wiele osób wieszczy koniec blogosfery w Polsce. Jednak wbrew tym opiniom blogi przetrwają, choć ich forma z pewnością będzie ewoluować.
W tekście pada przykład Tomka Tomczyka (Kominka), który zapowiedział zamknięcie obecnie prowadzonych blogów i zastąpienie ich nową formą. „Zachowam lifestyle’owy charakter, choć w praktyce stworzę nowy gatunek, bo lifestyle, jaki znamy z dzisiejszych blogów, to droga donikąd. Czas na następny krok” – tłumaczy Tomczyk. Natomiast, jak zaznaczył Paweł Tkaczyk podczas ostatniej edycji Blog Forum Gdańsk, „lifestyle to szklany sufit blogosfery”.
„Nie tylko w Polsce zauważono, że lifestyle w obecnej wersji to ślepa uliczka” – czytamy. Za granicą coraz większą popularność zdobywają blogi specjalistyczne, gdzie liczy się profesjonalizm i znajomość tematu. Przeszkodą nie jest nawet to, że mogą one dotyczyć bardzo „niszowych” dyscyplin. Drugi trend to integracja blogów z platformami i aplikacjami zewnętrznymi. W Polsce najczęściej tworzy się je na platformach takich jak Blogspot, Blox.pl lub Blog.pl. Dużo rzadziej blogerzy korzystają z serwisów takich jak Pinterest czy Tumblr, które uzupełniają blogi lub same są wykorzystywane jako platformy blokowe.
Jak czytamy, niezależnie od tych zmian polskie firmy coraz chętniej współpracują z blogerami mimo że większość prowadzi właśnie blogi lifestyle’owe. Blogosfera nie upadnie, choć zdaniem autora ich forma będzie się zmieniać. (ks)