Polacy nie wierzą w filantropię biznesu. Aż 73 proc. Polaków jest zdania, że wydatki biznesu na nagłaśnianie swojej dobroczynności są często wyższe niż wydatki na rzeczywiste działania społeczne – wynika ze wspólnego badania „Odpowiedzialny biznes” firmy doradczej On Board PR i PBS DGA.
Jedynie 13 proc. dorosłych Polaków, którzy wzięli udział w badaniu, jest przeciwnego zdania. Z analizy wynika również, że zdaniem 93 proc. Polaków firmy mogłyby robić dużo więcej w obszarze działalności dobroczynnej. Zaledwie 4 proc. respondentów jest przeciwnego zdania. Poziom przekonania o możliwości zwiększenia skali działań filantropijnych biznesu jest właściwie niezależny od czynników takich, jak wykształcenie czy poziom dochodów.
Wyniki badania „Odpowiedzialny biznes” pokazują także poglądy dorosłych mieszkańców Polski na temat przyczyn podejmowania przez firmy działalności społecznej. Zdecydowana większość Polaków (76 proc.) jest zdania, że firmy podejmują działalność filantropijną, „bo takie działania przynoszą im rozgłos”. 15 proc. Polaków uważa, że prowadzenie takich działań to obowiązek biznesu. Zaledwie 9 proc. Polaków jest zdania, że biznes podejmuje działania dobroczynne „z poczucia odpowiedzialności”.
„Odpowiedzialny biznes” jest następnym z serii projektów badawczych dla środowiska biznesu przygotowywanych przez On Board PR we współpracy z PBS DGA. Opracowano go w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w czerwcu 2008 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski. (kk)