Instytut Monitorowania Mediów zbadał wydatki reklamowe w okresie przedświątecznym, od 1 listopada do 15 grudnia 2018 roku, w wybranych branżach: farmaceutycznej, handlowej, finansowej, telekomunikacyjnej i motoryzacyjnej.
Wydatki reklamowe w podziale na branże
Według danych IMM, w mediach największy budżet na reklamy przeznaczyła branża handlowa, której wydatki w badanym okresie stanowiły 37 proc. spośród wszystkich przeanalizowanych branż. Nieco mniejszy udział kwot zainwestowanych w reklamy zanotowała branża farmaceutyczna (33 proc.). Na trzecim miejscu znalazła się branża finansowa (11 proc.), za nią telekomunikacja (10 proc.) i motoryzacja (9 proc.).
W okresie przedświątecznym wydatki branży handlowej wyniosły ponad 712 mln zł na promocję w telewizji, prasie i radio. Na drugim miejscu znalazła się branża farmaceutyczna, która przeznaczyła na reklamę ponad 635 mln. Sumy te istotnie przekraczają budżety pozostałych branż.
– Handel: 712,6 mln zł
– Farmacja: 635,1 mln zł
– Finanse: 210,8 mln zł
– Telekomunikacja: 186 mln zł
– Motoryzacja: 183 mln zł
Wydatki reklamowe w podziale na media
Największe kwoty w przeanalizowanych branżach nadal inwestowane są w reklamy telewizyjne. W okresie przedświątecznym udział reklam telewizyjnych w budżetach reklamodawców jeszcze wzrósł i wyniósł średnio 60 proc. Najmniejsze budżety przeznaczane są na promocję w prasie, branża telekomunikacyjna na reklamę w prasie wydała jednie niecałe 2 mln.
Handel: marki o największych wydatkach reklamowych
Nadal największym budżetem reklamowym może pochwalić się Lidl, który w okresie przedświątecznym przeznaczył prawie 95 mln zł na promocję w mediach tradycyjnych. Na kolejnych miejscach znalazły się: Media Expert, Media Markt , Euro RTV AGD oraz Biedronka.
Handel: typy reklamowanych sklepów
Wśród kategorii reklamowanych produktów w branży handlowej – oprócz sklepów z elektroniką (33 proc.) i dyskontów (23 proc.), które mogą pochwalić się dużymi budżetami reklamowymi, w zestawieniu na wysokich miejscach znalazły się sklepy meblowe (8 proc.), a za nimi sprzedaż internetowa (6 proc.) oraz drogerie i perfumerie (6 proc.).
Farmacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Od 1 listopada do 15 grudnia 2018 roku marka Molekin zainwestowała największe kwoty w reklamy – prawie 13 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Gripex, Theraflu, Herbapect oraz Pulneo.
Farmacja: typy reklamowanych produktów
Największe budżety w branży farmaceutycznej znowu zostały przeznaczone na preparaty wspomagające w czasie przeziębiania i grypy (32 proc.) oraz środki przeciwbólowe (16 proc.). Inwestowano również w promocję m.in. witamin i minerałów, suplementów diety, a także preparatów pielęgnacyjnych i wzmacniających serce.
Finanse: marki o największych wydatkach reklamowych
W badanym okresie (od 1 listopada do 15 grudnia 2018 roku) na pierwszym miejscu wśród marek o największych wydatkach reklamowych w branży finansowej znalazł się Santander Bank Polska, który wciąż inwestuje w kontynuację rebrandingowej kampanii w mediach. Kolejne pozycje zajmują Alior Bank, Credit Agricole, PKO BP oraz BGŻ BNP Paribas.
Finanse: typy reklamowanych usług
W badanym okresie branża finansowa wciąż w największym stopniu inwestowała w reklamy bankowości (tym razem aż 72 proc. wszystkich kategorii produktowych), usług finansowych, ubezpieczeń oraz kart płatniczych.
Telekomunikacja: marki o największych wydatkach reklamowych
Od 1 listopada do 15 grudnia na pierwszym miejscu w zestawieniu marek o największych wydatkach reklamowych w branży telekomunikacyjnej znalazł się Plus, który wydał ponad 58 mln zł i wyprzedził Orange, T-Mobile, Play oraz nc+, które po raz drugi znalazło się w zestawieniu.
Telekomunikacja: typy reklamowanych usług
W branży telekomunikacyjnej większość przedświątecznych reklam dotyczyła oferty na abonament (27 proc.). Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się m.in. sieci komórkowe, oferta na kartę, telewizja cyfrowa oraz oferta łączona (TV, internet, telefon).
Motoryzacja: marki o największych wydatkach reklamowych
W badanym okresie w pierwszej piątce marek motoryzacyjnych na czele znalazł się Hyundai (prawie 16 mln zł), następnie Skoda, Volkswagen, Mercedes-Benz oraz Nissan.
Motoryzacja: typy reklamowanych produktów
W branży motoryzacyjnej w reklamach niezmiennie największe udziały mają samochody osobowe (71 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się reklamy aut małych i klasy średniej, autoryzowanych dealerów oraz producentów opon.
Autorka: Joanna Górska, Instytut Monitorowania Mediów
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1 listopada do 15 grudnia 2018 roku. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.