środa, 23 października, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomościBranży marketingowej przestaną wystarczać podstawowe narzędzia AI?

Branży marketingowej przestaną wystarczać podstawowe narzędzia AI?

O sztucznej inteligencji mówi się coraz głośniej i coraz więcej. Technologia ta jest głównym tematem wielu rozmów w mediach i biznesie. SAS, firma zajmująca się analityką i sztuczną inteligencją oraz ich zastosowaniem w różnych branżach, przekazuje, że AI zdominowała także wszelkie prognozy odnoszące się do branży technologicznej.

>>> Chcesz zgłębić temat AI? Przyjdź na Kongres PRotoZdobądź bilety!

SAS podkreśla, że w 2025 roku częstotliwość rozmów o kwestiach związanych ze sztuczną inteligencją będzie utrzymywała się na wysokim poziomie. O niektórych tematach ma być jednak głośniej, w tym m.in. o specjalizacji modeli, wyzwaniach regulacyjnych i zrównoważonym rozwoju.

Przedstawiciele kadry kierowniczej i eksperci SAS podjęli próbę identyfikacji najważniejszych trendów w biznesie i technologii na 2025 rok.

Bryan Harris, Chief Technology Officer w SAS, przewiduje, że szybsze szkolenie modeli zmniejszy ślad węglowy AI. Jak wspomina ekspert, „szybkość i wydajność algorytmów nie mogą być lekceważone ze względu na ich krytyczne znaczenie dla zmniejszenia zużycia zasobów w chmurze”. „Energochłonna AI będzie nadal napędzać dążenie do stosowania zrównoważonych źródeł energii, w tym atomu, a jednocześnie zwiększy zapotrzebowanie na bardziej energooszczędne modele. Podobnie jak branża AGD i motoryzacyjna poczyniły ogromne postępy w zakresie efektywności energetycznej, musimy sprawić, by modele AI również były bardziej wydajne” – zaznacza Harris.

Według Stevena Tiella, Global Head of AI Governance Advisory w SAS, ataki z wykorzystaniem sztucznej inteligencji zagrożą stylowi życia społeczeństwa. Ekspert przekazuje, że „zdolność AI do personalizacji i działania na ogromną skalę zmienia sposób, w jaki ludzie wchodzą w interakcje z informacjami, włączając w to dezinformację i manipulację normami społecznymi”. Ataki z użyciem sztucznej inteligencji mogą dotyczyć zarówno pojedynczych osób, jak i grup i instytucji. Ekspert podaje, że ochrona uczciwego dyskursu obywatelskiego i wyborów, a także ochrona norm kulturowych znajduje się w interesie społeczeństw demokratycznych i ich rządów. Tiell dodaje, że w zmniejszeniu zagrożenia związanego z atakami zagrażającymi stylowi życia społeczeństwa mogą pomóc rozmowy na temat etycznego wykorzystania AI prowadzone przez liderów biznesowych.

Marinela Profi, Global GenAI / AI Market Strategy Lead w SAS, przypuszcza, że w 2025 roku okaże się, że niektóre organizacje tak naprawdę doskonale sobie radzą z generatywną sztuczną inteligencją, w tym m.in. wyprzedzają konkurencję, tworzą szczególne doświadczenia klientów i szybciej wprowadzają innowacyjne produkty. Według Profi, inni natomiast pozostaną w tyle, porzucając projekty rozpoczęte w 2024 roku, „ponieważ przeoczyli istotną informację: AI potrzebuje danych dobrej jakości”. „Dane, które mają niską jakość, hamują wydajność AI, a organizacje muszą być na tyle odważne, by cofnąć się i naprawić ten powszechny problem” – dodaje ekspertka.

„Generatywna AI nigdy nie przestanie być interesująca, ale osiągnęliśmy punkt, w którym kwitujemy cykl hype’u skinieniem głowy i skupiamy się na dostarczaniu rzeczywistej wartości biznesowej” – mówi Jared Peterson, Senior Vice President, Platform Engineering w SAS. Według eksperta, dzieje się to przez „uproszczenie podejść, reguł i modeli oraz uzupełnienie ich ukierunkowanym wykorzystaniem dużych modeli językowych (LLM) oraz wyspecjalizowanych małych modeli językowych (SLM)”.

Jerry Williams, Chief Environmental Officer w SAS, zakłada, że dostawcy chmury i użytkownicy AI będą współodpowiedzialni za środowisko. Jak podkreśla ekspert, związany z wdrażaniem AI pęd często sprawia, że powstają nieefektywne modele, które pochłaniają duże ilości zasobów chmurowych i generują większy ślad węglowy. Williams przekazuje, że „zmniejszanie wpływu na środowisko nie zależy tylko od producentów sprzętu i dostawców chmury – to odpowiedzialność współdzielona z użytkownikami AI, którzy zarządzają danymi i obciążeniami AI”. W zmniejszeniu zbędnego powielania i strat, a także zminimalizowaniu zużycia energii może pomóc większa efektywność w rozwoju modeli sztucznej inteligencji, która jest możliwa dzięki zoptymalizowanym platformom danych i AI w chmurze – dodaje Williams.

„Technologiczne starcia 2025 roku wygrają te organizacje, które są w pełni gotowe na wykorzystanie potencjału sztucznej inteligencji” – mówi Jay Upchurch, Chief Information Officer w SAS. Ekspert przewiduje, że organizacje będą w pełni wdrażać wszystkie formy tej technologii w celu automatyzacji rutynowych zadań, co umożliwi pracownikom wykonywanie bardziej wartościowej pracy. „Dzięki temu będą szybciej niż konkurenci podejmować decyzje, identyfikować szanse i napędzać innowacje. Krótko mówiąc: wygrają” – wspomina Upchurch.

Udo Sglavo, Vice President, Applied AI & Modeling, R&D w SAS, donosi, że w 2025 roku towarem staną się duże modele językowe. Według eksperta, doprowadzi to do załamania polityk cenowych AI, „ponieważ bezpłatnie oferowane będą tylko podstawowe funkcje”. „Prawdziwa wartość przesunie się w kierunku wyspecjalizowanych usług i aplikacji specyficznych dla danego sektora, opartych na tych modelach. Jednocześnie, rozwój open-source’owych modeli LLM podważy dominację kluczowych dostawców, tworząc bardziej zdecentralizowany krajobraz AI, w którym kluczowymi wyróżnikami będą personalizacja i integracja” – przekazuje Sglavo.

Jak zaznacza Stu Bradley, Sr. Vice President, Risk, Fraud and Compliance Solutions w SAS, nadchodzi Wielka Racjonalizacja IT. Ze względu na to, że firmy przez wiele lat korzystały z systemów silosowych, z których każdy służył innej funkcji albo obsługiwał inny segment klientów, zespoły IT nie radzą sobie z ciężarem skomplikowanych integracji. Nie mogą one zapewnić takiej zwinności, jakiej potrzebują ich przedsiębiorstwa. „Na horyzoncie pojawia się Wielka Racjonalizacja IT, w której liderzy biznesowi będą wykorzystywać chmurę do uproszczenia infrastruktury IT i relacji z dostawcami, zyskując kluczową szybkość oraz redukując koszty. Ci, którzy wybiorą modernizację z użyciem natywnej chmurowo, wielofunkcyjnej platformy AI, osiągną największą wartość. Uzyskają zintegrowane, zdemokratyzowane dane oraz zdolności decyzyjne obejmujące całe przedsiębiorstwo z uwzględnieniem cyklu życia klienta” – mówi Bradley.

Jennifer Chase, Chief Marketing Officer w SAS, przypuszcza, że w 2025 roku specjaliści ds. marketingu energicznie przejdą od prostszych zastosowań GenAI, skupionych na zwiększaniu produktywności i generowaniu treści, do bardziej zaawansowanych, napędzających przewagę konkurencyjną i wzrost przychodów”. „Wykraczając poza LLM, pracownicy działu marketingu będą korzystać z narzędzi GenAI, takich jak dane syntetyczne i cyfrowe bliźniaki, a także z ugruntowanych technologii AI, takich jak uczenie maszynowe i głębokie, aby dostarczać spersonalizowane doświadczenia i skuteczne kampanie, jednocześnie szanując prywatność klientów” – dodaje ekspertka. (ao)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj