Główne osoby dramatu:
Pan EkierkaXls – księgowy agencji KompleksowePR
Pani SłowoSięRzekło – account agencji KompleksowePR
Pan AkcjaKomunikacja – PR manager w firmie JesteśmyLiderem
Pani NicoNasbezNas – dyrektor finansowy w firmie JesteśmyLiderem
Akt 4 czwartek 10.00, biuro agencji KompleksowoPR
Panuje ogólna radość z powodu wygranego przetargu, nawet tradycyjnie zamyśleni accounci uśmiechają się pod nosem. Pojawiła się nawet plotka o możliwej imprezie firmowej.
– Pani SłowoSięRzekło – Wygraliśmy przetarg na obsługę JesteśmyLiderem. W ciągu 2 tygodni mamy dopiąć formalności i rozpocząć współpracę.
– Pan EkierkaXls – Super, gratulacje!!! Jaki tam jest budżet?
– Pani SłowoSięRzekło – Zaproponowaliśmy xylion xylionów ale chcą, żebyśmy pracowali za 3 razy mniej.
– Pan EkierkaXls – Hmm, a kto przy tym projekcie ma pracować i jaki jest zakres usług?
– Pani SłowoSięRzekło – Exec T., Manager W z moim wsparciem oczywiście. Co do usług to w zasadzie klasyk przy zdobywaniu lokalnego poparcia. Trochę trzeba będzie jeździć na Pomorze.
– Pan EkierkaXls – Mamy na te wyjazdy dobrze oszacowane koszty? Żeby nie było tak jak w przypadki klienta ŻyłaZłota, gdzie musieliśmy dopłacać do wyjazdów.
– Pani SłowoSięRzekło – Oszacowaliśmy 5 takich wyjazdów, ale może trzeba będzie więcej jeździć. Co okaże się w praniu.
– Pan EkierkaXls – Słabo to wygląda. Trzeba z klientem negocjować zakres usług. Nie mógłby w projekt zaangażować się jakiś Junior Exec? Znowu okaże się, że nasi najlepsi ludzie pracują przy mało opłacalnym projekcie.
Akt 5 czwartek 10.00, siedziba JesteśmyLiderem
– Pani SłowoSięRzekło – W zaproponowanym budżecie jesteśmy w stanie zrobić taki zakres usług.
– Pan AkcjaKomunikacja – Mnie nie interesuje Wasz zakres usług. Mnie interesuje efekt w postaci braku protestów lokalnych. Od tego jesteście specjalistami, aby wiedzieć jakimi środkami to najlepiej zrobić. Chciałbym abyście Państwo zaproponowali KPI do projektu.
– Pani SłowoSięRzekło – Naszym zdaniem w zaproponowanym budżecie ogólnie zdefiniowanego KPI jakim jest brak protestów nie da się osiągnąć. Musielibyśmy być na miejscu niemal non stop i prowadzić działania.
– Pan AkcjaKomunikacja – Proszę zatem o informację co jest realne. Budżetu niestety nie można negocjować.
Akt 6 piątek 10.00, siedziba KompleksowoPR
– Pan EkierkaXls – Jakie KPI? Mamy określony zakres usług i za nie klient płaci.
– Pani SłowoSięRzekło – No tak, ale nasze działania muszą przynieść jakiś efekt. Klientowi nie zależy na pustych usługach tylko czymś co mu ułatwi biznes, więc powinniśmy zrobić to, co zaproponowaliśmy na początku tylko w mniejszym budżecie.
– Pan EkierkaXls – Dla mnie budżet jakim dysponuje firma JesteśmyLiderem przy takim czasowym zaangażowaniu ludzi i zakresem usług sprawia, że projekt staje się finansowo mało opłacalny…
– Pani SłowoSięRzekło – Wiem, ale dla nas to pierwszy klient z tego sektora, otwiera nam drzwi do innych firm. Nie możemy tak po prostu powiedzieć, że coś jest nieopłacalne i teraz zrezygnować ze współpracy. Przecież przetarg został wygrany!
– Pan EkierkaXls – Idź z tym do WielkiegoDyrektora niech on podejmie decyzję i weźmie na siebie odpowiedzialność…
KONIEC
Znasz opisane wyżej sytuacje? Chcesz dowiedzieć się, jak zdobyć informacje potrzebne do stworzenia budżetu? Zastanawiasz się, jakie są typowe pozycje w budżetach PR? Jak rozliczyć projekt? I wreszcie, jak monitorować płynność finansową projektu?
Dowiedz się na szkoleniu “Budżetowanie w PR”, już 29 maja w Warszawie! Zapisz się już teraz!
Zapraszam,
Wojciech Waglowski
Fleishman-Hillard