Marka biżuterii YES wprowadza nową strategię komunikacji. Zamierza promować kobiecą siłę. „Bunt, odwaga i autentyczność – to wartości, które przyświecały marce podczas pracy nad nową strategią” – informuje YES.
W listopadzie 2021 roku marka YES wprowadziła zmienioną strategię komunikacji. Prace nad nią trwały jednak już od kilku miesięcy i są wynikiem obserwacji sytuacji kobiet w Polsce oraz obecności w życiu społecznym stereotypów dotyczących m.in. wyglądu. „Niestety wciąż żyjemy w systemie patriarchalnych przekonań i stereotypowych ról, które społeczeństwo nadaje kobietom. Wciąż wiele z nas zmaga się z nierównością, szklanym sufitem, brakiem akceptacji czy zależnością od innych. W YES zauważamy tę sytuację i chcemy ją zmieniać” – komentuje Justyna Lach, dyrektorka marketingu marki.
Kobiety tworzą także samą firmę YES. Markę założyła Magdalena Kwiatkiewicz, która wraz z mężem Michałem i bratem Krzysztofem wciąż ją rozwija, a znaczną część zespołu marki stanowią kobiety, w tym projektantki – Magda Dąbrowska i Kasia Bukowska, które projektują jej kolekcje od kilkunastu lat.
YES na początku miesiąca zaprezentowało spot reklamowy, będący „manifestem” firmy. „Nie interesuje nas robienie długich i pięknych reklam, my chcemy pięknego, czyli wolnego, niezależnego i równego życia dla kobiet bez względu na to, kim są i co jest dla nich ważne. I wierzymy, że ta zmiana jest możliwa” – dodaje Justyna Lach.
Zobacz więcej: YES w kampanii pokazuje siłę kobiet
Jak przekazuje marka biżuterii, nadal 59 proc. ankietowanych kobiet* jest zdania, że wiele reklam pokazuje przestarzały obraz kobiet. 76 proc. mówi, że w reklamach widzi głównie bardzo szczupłe kobiety, bohaterki reklam są również zazwyczaj młode. 68 proc. badanych uznało, że w reklamach nie występuje wystarczająca liczba starszych kobiet. W komunikacie marki czytamy także, że większość kobiet – 68 proc. – nie czuje się reprezentowana w reklamach, a aż 81 proc. wskazuje, że chciałaby widzieć wszystkie typy kobiet wykorzystywane przez marki.
W nowym spocie YES pokazało kobiety, które „odważyły się żyć na własnych zasadach”. Jego bohaterkami są instagramerka i matka trójki dzieci Aleksandra Żebrowska, olimpijka Katarzyna Zillmann wraz ze swoją partnerką, walcząca z nowotworem i zachęcają do badań profilaktycznych Aleksandra Wiederek Barańska, modelka plus size Bogna Golec i seniorka Christina Flagmeier. „Wszystkie te kobiety w spocie są po prostu sobą, co, jak się okazuje, wciąż wymaga odwagi i jest zbyt kontrowersyjnie dla TVP, która ze względu na wrażliwość swoich widzów nie zgodziła się na emisję spotu” – przekazuje YES. W spocie sponsorskim marki wzięła z kolei udział Neo – osoba niebinarna. Z hasłem „Jestem kobietą, bo się nią czuję” będzie ona twarzą marki w marcu 2022 roku.
Elementem działań marki jest też mural, który stworzyła artystka Alicja Biała – powstał on na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Hożej w Warszawie, a przedstawia kobiety w przyjaznym uścisku. „Chcemy tworzyć świat, w którym kobiety zamiast NO słyszą YES. Chcemy tworzyć świat, w którym każda z nas z dumą powie: Jestem Kobietą” – tak brzmi fragment manifestu marki, który znalazł się na muralu.
Ponadto YES nawiązała długofalową współpracę z Fundacją Wysokich Obcasów. W ten sposób firma chce „pozytywnie wpływać na los kobiet w Polsce i podnosić ich świadomość odnośnie do swoich praw”. „Jesteśmy już na takim etapie rozwoju firmy, że samo tworzenie biżuterii nam nie wystarcza, To, co nas interesuje, to właśnie tworzenie lepszego świata dla kobiet, świata, który kobietom powie TAK i w którym będą mogły realizować własne marzenia i nawet najbardziej odważne plany” – mówi Tomasz Kwiatkiewicz, prezes YES. (mb)
Źródło danych: https://www.marketingweek.com/sneaky-sexism-advertising/