Tydzień po wydaniu opinii dotyczącej przetargu Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów Rada Etyki PR zabrała głos w sprawie zapytania ofertowego Poznańskiego Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości. Zamawiający oczekiwał, że działania wybranej agencji przyniosą określoną minimalną liczbę publikacji i od spełnienia tego warunku uzależnił wypłatę wynagrodzenia.
Zapytanie dotyczyło kompleksowej obsługi public relations w ramach projektu Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii. W jej ramach wybrana agencja byłaby odpowiedzialna za relacje z mediami i publikacje prasowe – minimum 40 przez cały okres współpracy z PAIP. Od spełnienia tego wymogu zamawiający uzależnił wypłatę wynagrodzenia. Jak wytłumaczył sam PAIP, w odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących tego zamówienia, projekt Studenckie Centrum Innowacji i Transferu Technologii jest objęty dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt będzie podlegał kontroli instytucji finansującej pod względem racjonalnego i efektywnego wydawania środków, dlatego w zapytaniu ofertowym pojawiły się wskaźniki liczbowe dotyczące działań agencji. Sam zamawiający nie ma natomiast możliwości rezygnacji z projektu prowadzonego według przyjętych już wytycznych.
Jak zaznaczyła Rada Etyki, „autor zapytania ofertowego w sposób jednoznaczny wymaga gwarancji publikacji. Wymusza to więc niejako sytuację, gdy realizujący zadanie podmiot będzie musiał zagwarantować efekty medialne, czyli publikacje prasowe”. Zgodnie z branżowymi kodeksami etycznymi sytuacja, gdy agencja lub PR-owiec zobowiązuje się do osiągnięcia rezultatu zależnego od autonomicznych decyzji innych podmiotów, a jego wynagrodzenie jest uzależnione od takich rezultatów, jest niedopuszczalna. „Zdaniem Rady Etyki PR członkowie Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz firmy zrzeszone w Związku Firm Public Relations, nie powinny odpowiadać na tak sformułowane zapytania ofertowe” – czytamy w opinii REPR.
Na zapytanie Poznańskiego Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości odpowiedziało 7 agencji. PAIP wybrał ofertę poznańskiej agencji Vision Consulting Group. (ks)