niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościCentrum Edukacji Obywatelskiej z kampanią „Ponad Granicami”. Bohaterem m.in. Krzysztof Gonciarz

Centrum Edukacji Obywatelskiej z kampanią „Ponad Granicami”. Bohaterem m.in. Krzysztof Gonciarz

Centrum Edukacji Obywatelskiej w listopadzie 2020 roku wystartowało z międzynarodową kampanią skierowaną do młodzieży „Ponad Granicami. Rozmawiajmy o migracjach”. W ramach działań prezentowane są osobiste historie bohaterów i bohaterek, których życie zmieniło się po emigracji. W projekt włączył się również m.in. youtuber Krzysztof Gonciarz.

Dowiadujemy się, że najnowsze badania Stowarzyszenia Wspólnota Polska pokazują, że łącznie na świecie poza granicami Polski żyje ponad 18 mln osób polskiego pochodzenia, z kolei według Urzędu ds. Cudzoziemców w Polsce legalnie mieszka ponad 400 tys. obcokrajowców. Właśnie dlatego organizatorzy akcji podkreślają, że „migracje to część polskiej codzienności”. Centrum Edukacji Obywatelskiej zauważa jednak, że mimo to, na ulicach wciąż można usłyszeć obraźliwe hasła pod adresem osób innego pochodzenia, a w internecie przeczytać „hejt w komentarzach”.

Jak czytamy w komunikacie, badanie świadomości młodzieży o procesach migracyjnych przeprowadzone przez CEO wskazuje, że zaledwie 18 proc. młodych ludzi czuje, że może zmieniać sytuację migrantów i migrantek w kraju i na świecie, a jak zaznaczają organizatorzy, „ to właśnie codzienne zachowania i atmosfera w miejscach publicznych mają ogromne znaczenie w budowaniu przyjaznego, otwartego na inność społeczeństwa”.

„Od czwartego roku studiów zaczęłam nosić chustę, więc zaczęłam być zauważalna” – mówi Lubna Al Hamdani, bohaterka kampanii. „Nigdy nikomu to nie przeszkadzało na ulicy czy w moim otoczeniu. Dopiero po kryzysie uchodźczym miałam nieprzyjemne sytuacje. To dziwne uczucie, kiedy mieszkasz tyle lat w Polsce, a nagle ludzie zaczynają dostrzegać w tobie kogoś zupełnie innego. Zaczęłam słyszeć nieprzyjemne komentarze przechodniów na ulicy, dostrzegałam obojętność. Czułam się zawiedziona. Rodzice zaczęli się martwić tak samo jak wtedy, gdy trwała wojna w Iraku” – dodaje.

Akcja ma na celu uświadamianie młodych ludzi na temat współczesnych migracji i wzmacnianie w nich poczucia odpowiedzialności za społeczeństwo. Kampania prezentuje osobiste historie. Ich bohaterowie i bohaterki zmieniają miejsce zamieszkania z powodów politycznych, rodzinnych, biznesowych czy turystycznych. „Za każdą decyzją o migracji kryją się konkretne powody i motywacje” – mówi Elżbieta Krawczyk z Centrum Edukacji Obywatelskiej. „Dzięki temu projektowi młodzi poznają historie ludzi z różnych stron świata. Ta indywidualna perspektywa pomoże zrozumieć globalne mechanizmy i lepiej odnaleźć się w złożonym świecie współzależności. Zależy nam na zachęceniu młodych ludzi do debaty o migracjach. Żeby lepiej dotrzeć do młodego odbiorcy i odbiorczyni działamy dwutorowo: po pierwsze współpracujemy z nauczycielami i nauczycielkami i proponujemy aktywności w ramach edukacji formalnej, a po drugie angażujemy w mediach społecznościowych influencerów i influencerki, którzy sami mają za sobą doświadczenia migranckie” – tłumaczy.

W kampanię włączył się m.in. Krzysztof Gonciarz, jeden z najbardziej znanych twórców polskiego YouTube’a. Gonciarz przygotował film „Dzień który ZMIENIŁ MOJE ŻYCIE”, w którym dzieli się swoim doświadczeniem z życia w Japonii. Wideo zyskało już ponad 150 tys. wyświetleń. Dodatkowo w akcji biorą udział także Ange-Sophie Reich i Szymon Reich znani z telewizyjnego programu TVN „Top Model”,  którzy w swoich kanałach social media opowiadają o międzynarodowych doświadczeniach, które ich ukształtowały.

Źródło: youtube.com/Krzysztof Gonciarz

Kampania przewiduje również praktyczne narzędzia dla nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i średnich, np. konspekty zajęć, ćwiczenia czy poradniki o tym, jak rozmawiać o wielokulturowości. Poruszane w materiałach tematy to m.in. budowanie europejskiej tożsamości, niwelowanie różnic społecznych, powiązanie migracji z ubóstwem oraz zmianami klimatu. Głównymi kanałami informacyjnymi akcji są strona internetowa i Instagram. Akcja ma zakończyć się pod koniec 2022 roku. (kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj