czwartek, 19 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościWiadomości„Chcemy być sobą. Zwyczajni, Niezwyczajni” – kampania na rzecz dostępności i różnorodności

„Chcemy być sobą. Zwyczajni, Niezwyczajni” – kampania na rzecz dostępności i różnorodności

Youtuberzy z Grupy Filmowej Darwin łączą siły z Towarzystwem Tłumaczy Języka Migowego GEST w kampanii „Chcemy być sobą. Zwyczajni, Niezwyczajni”. Ma ona na celu promowanie dostępności i różnorodności, a także zmianę postrzegania osób mierzących się z różnego typu niepełnosprawnościami. W ramach inicjatywy powstała seria spotów z udziałem komików.

Jak podkreślają twórcy kampanii, osoby z niepełnosprawnościami codziennie mierzą się z wyzwaniami, które dla innych mogą pozostać niewidoczne. Bariery architektoniczne, komunikacyjne, edukacyjne czy społeczne sprawiają, że pełne uczestnictwo w życiu publicznym i zawodowym jest często utrudnione. Jak jednak zwracają uwagę organizatorzy akcji, to tylko kwestie techniczne. „Wciąż obecna jest bariera mentalna – brak zrozumienia, niewiedza i stereotypowe podejście do osób z niepełnosprawnościami. Ich potrzeby często są pomijane, a w społecznym dyskursie rzadko mówi się o nich jako specjalistach, artystach czy pracownikach. Ta sytuacja pokazuje, jak ogromna jest potrzeba edukacji i budowania świadomości o dostępności, równości oraz prawie do godnego życia. Kampania »Chcemy być sobą. Zwyczajni, Niezwyczajni« powstała właśnie po to, by te bariery i stereotypy przełamywać i pokazywać, że różnorodność jest wartością, a nie przeszkodą” – podkreślają organizatorzy.

W ramach inicjatywy powstaje dziesięć spotów filmowych realizowanych we współpracy z Grupą Filmową Darwin – zespołem twórców kreatywnych i komików, którzy specjalizują się w tworzeniu humorystycznych, a przy tym skłaniających do refleksji treści.

Filmy są udostępniane na różnych kanałach, w tym na stronie internetowej kampanii, w mediach społecznościowych organizatorów, a także na YouTubie. Na ten moment opublikowano już cztery spoty, pozostałe będą ukazywały się do końca grudnia 2024 roku.

W produkcjach wzięły udział również osoby z niepełnosprawnościami, w tym celebryci. „Spoty pokazują osoby z niepełnosprawnościami jako pełne życia, pasji, utalentowane i zaradne, które w przyjaznym, otwartym i akceptującym otoczeniu rozwijają skrzydła i na wielu polach dorównują, a nie rzadko przewyższają pełnosprawnych. Ich udział podkreśla, że każdy, niezależnie od ograniczeń, może osiągać sukcesy, realizować pasje i inspirować innych” – podkreślają twórcy kampanii.

W ramach inicjatywy powstaje też seria praktycznych materiałów edukacyjnych, które mają pomóc w zrozumieniu, czym tak naprawdę jest niepełnosprawność oraz jak każdy z nas może przyczynić się do zwiększania dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

Materiały są udostępniane na specjalnej stronie internetowej stworzonej na potrzeby kampanii w zakładce „Baza wiedzy o niepełnosprawnościach”. Znaleźć tam można również historie osób mierzących się z różnego typu niepełnosprawnościami, a także forum do wymiany doświadczeń czy dzielenia się pomysłami. Jak podkreślają twórcy kampanii, wszystkie te treści łączy jeden cel – „budowanie świadomości, przełamywanie barier i tworzenie świata, w którym każdy czuje się ważny i akceptowany”.

Kampanię na temat dostępności i różnorodności prowadzi także Fundacja Avalon: Fundacja Avalon uświadamia, czym jest brak dostępności dla osób z niepełnosprawnościami – PRoto.pl

W ramach inicjatywy powstaje także „Przewodnik po dostępności”, zawierający konkretne wskazówki dotyczące tworzenia inkluzywnych miejsc pracy, szkół czy usług. „To kompendium wiedzy dla firm, instytucji i organizatorów wydarzeń, którzy chcą zadbać o komfort każdego użytkownika” – podkreślają twórcy.

Dodatkowym narzędziem jest aplikacja mobilna, która ma zapewniać prosty dostęp do informacji, praktycznych rozwiązań czy quizów edukacyjnych, dzięki którym można poszerzyć wiedzę na temat dostępności i równości. (kn)

Zdjęcie główne: youtube.com/towarzystwogest

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj