Z początkiem czerwca 2024 roku chemiczna grupa CIECH zmieniła nazwę na Qemetica. Zakończyła tym samym proces rebrandingu, który rozpoczął się wiosną 2023 roku.
„Intencją firmy była zmiana nazwy na bardziej nowoczesną i rezygnacja ze skrótu wywodzącego się z czasów PRL (Centrala Importu Eksportu Chemikaliów)” – wyjaśnia Mirosław Kuk, group PR director Qemetiki.
Nowa nazwa – Qemetica (czyt. kemetika) – nawiązuje do słowa chemia (w języku angielskim chemistry, w hiszpańskim – química), a także do łacińskich wyrazów ethica czy mathematica, „podkreślających przywiązanie do wysokich standardów etycznych i wiary w moc nauki” – przekazuje firma. Skrót pełnej nazwy to teraz znak QΣ (czyt. QEM), który – jak czytamy w komunikacie prasowym – oznacza chemię „[chem-chemistry]”.
Poprzednie logo
„Szukaliśmy nazwy, która będzie brzmiała dobrze na całym świecie, a jednocześnie kluczowe było dla nas jej znaczenie. Ciech to firma ważna dla przemysłu chemicznego, nie tylko w naszym kraju, która chce sięgać po więcej. Qemetica to naszym zdaniem nazwa idealna. Łączy w sobie kilka aspektów. Mamy tu Q, które mówi o jakości (quality), chemię, a także etykę, bo nie da się dzisiaj rozwijać przemysłu bez myślenia o jego wpływie na środowisko. Dla Qemetiki ten aspekt jest niezwykle istotny” – mówi Krzysztof Szwedowski, dyrektor kreatywny firmy brandingowej Touchideas, która odpowiada za nową nazwę, strategię i cały system identyfikacji koncernu chemicznego. Jak dodaje, agencja zaproponowała także nowy slogan grupy: „We chem do better”, który zdaniem Szwedowskiego „idealnie opisuje kierunek, w którym Qemetika będzie podążać w przyszłości”.
W związku z rebrandingiem przeprowadzono kampanię skierowaną zarówno do pracowników, jak i społeczności lokalnych, w których działają fabryki firmy, a także innych interesariuszy zewnętrznych. Za przygotowanie koncepcji i przeprowadzenie kampanii odpowiadała agencja GPD. Do jej zadań należały także działania związane z przygotowaniem strategii komunikacji, wielokanałowych kreacji w kilku językach, jak i produkcja i planowanie mediów.
„Kampania rebrandingowa była ogromnym wyzwaniem, ponieważ marka CIECH przez blisko 80 lat stała się ważna dla dziesiątek tysięcy pracowników i klientów na całym świecie” – wskazuje Marek Wydłowski, strateg i dyrektor kreatywny w GPD. Jak mówi, choć produkty firmy często pozostają niewidoczne, to „mają kluczowy wpływ na codzienne życie milionów ludzi, pomagając tworzyć wytrzymalsze opony, szkło, lepsze środki ochrony roślin czy detergenty”.
„Aby uszanować tę wyjątkową relację, przyjęliśmy dwufazowe rozwiązanie, które podkreślało autentyczność. W pierwszej fazie przypomnieliśmy o jakości oferowanej przez CIECH, wykorzystując tajemniczy symbol Q, opowiadając o miejscach, gdzie jakość chemii ma znaczenie. W drugiej fazie przez filmy reklamowe nagrane podczas siedmiu dni zdjęciowych w autentycznych lokalizacjach w dwóch krajach, z udziałem prawdziwych pracowników, ujawniliśmy nową nazwę Qemetica. Symbol Q pozwolił nam połączyć 80-letnią historię CIECH z nową nazwą, tworząc most między tradycją a nową wizją rozwoju globalnej marki. Kampania miała na celu pokazanie nie tylko nowej nazwy, ale także przypomnienie jakości, jaką grupa dostarcza światu oraz ludzi, którzy za nią stoją” – mówi o przebiegu kampanii dyrektor kreatywny w GPD.
Agencja odpowiadała też za przygotowanie wydarzeń dla klientów i pracowników grupy we wszystkich lokalizacjach fabryk w Polsce i Niemczech. Opracowała także komplet materiałów informacyjnych.
Przygotowano także materiały reklamowe i gadżety z nowym logo dla 3500 pracowników oraz zewnętrznych partnerów, czym zajęła się agencja Sensum Art.
Firma wraz z rebrandingiem zmieniła także swoją stronę internetową. Nową witrynę przygotowała agencja Golden Submarine.
Zmianie uległy również nazwy podmiotów m.in. w Hiszpanii, Niemczech i Rumunii, gdzie Qemetica ma swoje spółki i zakłady produkcyjne. Proces objął kilkanaście spółek zlokalizowanych w kilku krajach europejskich, modyfikację systemów IT, wymianę opakowań i komunikację do tysięcy klientów i partnerów oraz fizyczne zmiany nośników w zakładach produkcyjnych.
Zmiana nazwy jest następstwem objęcia przez Kulczyk Investments (strategicznego inwestora firmy od dziesięciu lat) pełnej kontroli nad grupą i zakończenia notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w marcu 2024.
Z ramienia Qemetiki proces nadzorował trzyosobowy zespół: Dobrochna Wiatr i Mirosław Kuk (odpowiedzialni za współpracę z agencjami, komunikację, content, nową stronę internetową) oraz Krzysztof Laskowski (project management). Bezpośrednio w projekt było zaangażowanych ponad 100 osób w firmie. (mb)