Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przeprowadził badanie, na podstawie którego powstał raport „Lubię to czy kupuję to”. Dowiadujemy się z niego, jaką rolę w e-commerce pełnią media społecznościowe.
Okazuje się, że niemałą. 61 proc. respondentów deklaruje, że przycisk „kup” jest przydatną, a nawet bardzo przydatną funkcjonalnością. 38 proc. zaś przyznaje, że skorzystało z tej możliwości. Co więcej, 60 proc. użytkowników social mediów „lubi” i obserwuje różne marki. 32 proc. z kolei dokonało bezpośredniego zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Jakie marki w social mediach lubimy najbardziej? Najczęściej wymieniamy 3 i są nimi te z kategorii: moda, elektronika i kosmetyki – czytamy w raporcie.
Do wymiany opinii i informacji o zakupach w social mediach przyznaje się 61 proc. użytkowników. Pozytywny wpływ opinii znajomych na decyzje zakupowe deklaruje 76 proc. respondentów. Media społecznościowe jako źródło konsultacji rozważanego zakupu traktuje z kolei 56 proc. ankietowanych. Dzięki informacjom zawartym w social mediach swoją decyzję o zakupie produktu konkretnej marki zmieniło 40 proc. O 4 p.p. więcej respondentów natomiast dokonało zakupu, który nie był przez nich wcześniej rozważany.
„Polacy lubią kupować rozsądnie, a media społecznościowe stwarzają szansę na wygodne i szybkie pozyskanie dodatkowych informacji przed zakupem. Konsumenci analityczni mogą przyjrzeć się komentarzom odnośnie marki na jej wallu, koncie eksperta czy blogera lub w wypowiedziach znajomych, a Ci bardziej aktywni wprost zadać pytanie o konkretną markę czy produkt i czekać na wskazówki. Jak pokazują dane, często też sama liczba fanów marki wpływa na jej postrzeganie i zwiększa chęć zakupu. Połączona zaś z wykorzystaniem takich opcji, jak przycisk »kup« czy »social login« w sklepie sprawi, że impuls zakupowy szybciej przerodzi się w zakup” – zaznacza Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute.
Z raportu wynika również, że 61 proc. wszystkich użytkowników social mediów stanowią osoby śledzące marki. Wśród osób, które „polubiły” jakąś markę, odsetek followersów wynosi 80 proc. Jednak 45 proc. mimo „niezalajkowania” marek zdarza się zaglądać do ich profili i poszukiwać aktywnie różnych informacji.
Dowiadujemy się także, że 62 proc. osób korzystających z mediów społecznościowych uważa, że „lajk” dla marki zwiększa sympatię do niej. Z drugiej strony, 86 proc. użytkowników jest zdania, że „lubienie” marek oznacza większą sympatię dla nich.
„W socialu klienci są blisko marek, a marki blisko klientów, dużo wiedzą o sobie nawzajem, co wpływa na proces zakupowy” – podkreśla Patrycja Sas-Staniszewska, dyrektor operacyjna w Izbie Gospodarki Elektronicznej.
Raport dostępny tutaj.
O badaniu:
Raport przygotowany został na podstawie badania ilościowego. Na jego potrzeby wykorzystano responsywne ankiety CAWI dostępne na stronach internetowych i wysyłane drogą mailową
W badaniu udział wzięły dwie grupy: konsumenci i biznes. W pierwszej pozyskano opinie 1637 Polaków, z czego 1022 to osoby regularnie korzystające z mediów społecznościowych. W drugiej grupie zebrano natomiast opinie 50 menedżerów i właścicieli firm.