Słodycze i lody, a także dania z makaronem oraz pizza – na te przyjemności Polacy najczęściej deklarowali ochotę w lipcu w internecie. Wśród napojów wygrała kawa, wyprzedzając herbatę i piwo. IMM sprawdził, na jakie potrawy, przekąski i napoje Polacy najczęściej wyrażają chęć w komentarzach m.in. na Facebooku i Twitterze.
Chęć na coś pysznego
Od 1 lipca internauci ponad 90 tysięcy razy dzielili się w mediach społecznościowych swoimi bieżącymi potrzebami lub życzeniami. Wpisy te to nie tylko prośby o wskazanie miejsca zakupu danego produktu czy inne prośby o pomoc w rozwiązaniu codziennych problemów. Znaczna część z nich dotyczy żywności i napojów.
Źródło: https://twitter.com/lucysyf/status/756623661721870337
Źródło: https://twitter.com/LuvMyHazza_xx/status/748500646819659777
Źródło: https://twitter.com/marcinkik/status/757612680945557504
Jak wynika z analizy, Polacy najczęściej deklarują ochotę na „coś słodkiego” lub „coś pysznego”. Dalej w życzeniach pojawiają się także lody, makaron, a także kawa i ciasto. Pierwszą dziesiątkę kulinarnych potrzeb zamykają pizza, desery oraz śniadania.
Źródło: https://twitter.com/jaibemoon/status/752039848828080132
Źródło: https://twitter.com/lydiasfears/status/756818013777690625
Źródło: https://twitter.com/_tinisiekofc_/status/754282505583337472
Owoce pojawiają się dopiero na 13. miejscu – w lipcu wygrywają arbuzy oraz czereśnie. To jednak wciąż wyżej, niż sernik (18.), chipsy (23.) czy cukierki (34.). Najwyżej notowaną marką w zestawieniu jest Nutella (26.), lecz w wynikach znajdziemy też m.in. Ptasie Mleczko od Wedla czy kanapki sieci McDonald’s, Burger King i KFC.
Czekolada znalazła się na 19. miejscu, wyprzedzając m.in. naleśniki (30.) i żelki (38.). Wśród popularnych dań fast- i street-foodowych, kebab (25.) wygrał z hamburgerem (33.). Gofry zajęły 37. pozycję, a frytki – 39.
Przez Twittera do serca
Tylko niespełna 20 proc. wpisów o życzeniach kulinarnych Polaków doczekało się odpowiedzi ze strony użytkowników prywatnych bądź kont firmowych – wynika z monitoringu IMM. Tymczasem komentarze wyrażające codzienne potrzeby są dla marek okazją nie tylko do zaprezentowania własnej oferty, lecz także przede wszystkim stanowią dobry punkt wyjścia do budowania i poszerzania związanej z firmą społeczności.
Wśród marek z branży FMCG, które wykorzystują te szanse i lubią porozmawiać z internautami o ich gustach, są m.in. CoffeDesk, Pizza Hut, Wedel, DMG Kawy i Herbaty, Dr Oetker, Puffinsy czy Tymbark. W dyskusjach o propozycjach na obiad można znaleźć także komentarze serwisów lub blogów kulinarnych, m.in. Cooking Monster.
Źródło: https://twitter.com/e_wedel/status/757654504783380481
Źródło: https://twitter.com/DMGHerbaty/status/756035823607377920
Źródło: https://twitter.com/DrOetkerPolska/status/755732988340699136
Źródło: https://twitter.com/_CookingMonster/status/757828751740633093
Rozmowy przy jedzeniu
Związane z żywnością, branżą spożywczą, cukierniczą czy kulinarną deklaracje typu „mam ochotę na…”, najczęściej pojawiają się na Twitterze, Facebooku oraz w serwisach Q&A (np. Zapytaj.Onet.pl czy Ask.fm). Popularne są również na Instagramie, zwykle w sąsiedztwie hasztagów typu #foodporn czy #foodie.
Źródło: https://www.instagram.com/p/BINA3OYBC4J/
Źródło: https://twitter.com/eva_the008/status/755664355857924096
Oprócz największych serwisów społecznościowych z głównego nurtu, marki FMCG mają duże pole do popisu także na forach dyskusyjnych, m.in. w serwisach Kafeteria.pl, Wizaz.pl czy Forum.Vitalia.pl.
Autor: Łukasz Jadaś, IMM