niedziela, 8 września, 2024
Strona głównaAktualnościCo się udało, a co nie, czyli "Rok Facebooka w Polsce"

Co się udało, a co nie, czyli “Rok Facebooka w Polsce”

Dalszy wzrost liczby użytkowników, wprowadzenie Facebook Deals i Facebook Places, profesjonalizacja działań komunikacyjnych oraz rozwój narzędzi do pomiaru ich efektywności. Tak zdaniem uczestników drugiej edycji konferencji Facebook NOW będą kształtować się główne kierunki rozwoju Facebooka w Polsce w 2011 r.

W ubiegłym tygodniu odbyła się w Złotych Tarasach druga edycja konferencji Facebook NOW – „Rok Facebooka w Polsce” – zorganizowana przez Facebook i ARBOinteractive. Zaproszeni goście dokonali podsumowania minionego roku pod kątem popularności, zmieniających się trendów oraz kierunków rozwoju mediów społecznościowych.

Gościem specjalnym był Mark Cowan, który odpowiada za rozwój Facebooka na nowych rynkach. Według niego z punktu widzenia komunikacji marek na nowej platformie zdobycie fana to dopiero początek. W celu wygenerowania silnej społeczności należy bowiem dowiedzieć się jak najwięcej o zainteresowaniach konsumentów, a następnie skutecznie wytworzyć między nimi interakcje, np. za pomocą historii sponsorowanych czy różnego rodzaju aplikacji. „Na nowych rynkach, również w Polsce, producenci często obawiają się innowacyjnych pomysłów i wolą te sprawdzone – z Wielkiej Brytanii czy USA” – tłumaczył.  Jako przykłady nowatorskich rozwiązań w dziedzinie komunikacji marki z konsumentami wymienił m.in. społecznościowy wirtualny oddział ASB Bank czy wioskę Coca-Cola Village, gdzie biletem wstępu były bransoletki z microchipami podłączonymi do kont na Facebooku.

Interakcjom pomiędzy marką a użytkownikami Facebooka poświęcona była również prezentacja Pawła Karasia oraz Michała Łukasiewicza z ARBOinteractive. Marketerzy przedstawili na przykładach różne sposoby ich inicjowania, takie jak: rozdawnictwo gadżetów (np. termokubków podczas jednodniowej kampanii marki Maxwell House, dzięki której udało się zgromadzić 50 tys. fanów), sondy czy aplikacje.

Jarosław Bielecki, managing director z Mint Media skupił się na roli facebookowych aplikacji brandowych w procesie generowania interakcji na fan page’ach firm. Jego zdaniem niezwykle popularne dzisiaj konkursy są na tym polu nieskuteczne, ponieważ ich oddziaływanie jest krótkoterminowe. Na przykładzie aplikacji Centrum Zdobywców Pucharów telewizji n specjalista pokazał korzyści płynące z rezygnacji z tzw. heavy brandingu w aplikacjach.

Działania w mediach społecznościowych z punktu widzenia domu mediowego przedstawił Tomasz Rzepniewski, interaction direktor z MEC Interaction. „W przypadku Facebooka długofalowe planowanie działań bywa nieskuteczne ze względu na dynamicznie zmieniające się realia i preferencje klientów” –  wyjaśniał. Dodał również, że strategia działań w social media musi być wpisana w ogólną strategię marki, a media społecznościowe to raczej dodatkowy kanał kampanii reklamowej.

Kolejny punkt widzenia – tym razem firmy Polkomtel – przedstawił e-marketing manager Tomasz Broda. „Wbrew rekomendacjom zdecydowaliśmy się stworzyć na Facebooku kilka profili dedykowanych konkretnym produktom marki Plus, co przyczyniło się do zwiększenia interakcji z fanami” – opowiadał. Wśród inicjatyw, które również znacząco się do tego przyczyniły wymienił m.in.: drobne konkursy, integrację profilu z call center czy tematykę społeczną w kampanii.

Ostatnim gościem konferencji Facebook NOW był managing director Tribe Guru Erwin Wilczyński. Handel fanami, popularność nietypowych grup i quizów, obecność brandów i polityków oraz akcje, które z Internetu przenoszą się do realu to jego zdaniem główne trendy rozwoju polskiego Facebooka w ubiegłym roku. Jak mówił, w przyszłym roku „Facebook na pewno zostanie z nami na dłużej” i postara się zwiększyć liczbę użytkowników mobilnych. (iw)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj